Konstruktive drøftelser om spærretider
For en uge siden mødtes repræsentanter fra byggeriet og transportbranchen med transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt for at drøfte løsninger i forbindelse med spærretider for særtransporter
- Jeg opfatter ministerens tilgang til mødet som meget konstruktiv. Der var et klart ønske fra ministeren om at effektivisere særtransportdelen, så man undgår trængsel og flaskehalsproblematikker på de danske motorveje. Det vil vi gerne være med til at løse, men set fra vores kant, er vi også meget opmærksomme på, at vi ikke får lagt for mange hindringer i vejen for de transporter, der dagligt kører med bygningselementer, vindmølleelementer eller kraner på de danske veje, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Det er særligt omfangsrigt gods, der køres til lager og eksempelvis skal videre med skib eller skal videreforarbejdes på et senere tidspunkt, der har ministerens opmærksomhed – disse transporter bør kunne planlægges uden for myldretiden. Hvorimod for eksempel transport af materiel og materialer til en byggeplads, hvor arbejdet står stille, indtil de når frem, naturligvis skal kunne gennemføres, så alting ikke går i stå.
Branchen har fået lidt tid til at komme med konkrete forslag til løsning af udfordringerne, men samtidig også en klar melding om, at en status quo-løsning ikke er en mulighed. Til gengæld lovede ministeren at tage branchens input med i de videre overvejelser.