23948sdkhjf

Hver sjette vognmand findes ikke på nettet

Kunderne bruger i stigende grad internettet, når de vil i kontakt med en leverandør, men op mod hvert sjette af ATLs medlemmer har ikke en egentlig virksomhedshjemmeside
Søren Lindhardt er direktør i Onmondo A/S. Han rådgiver virksomheder om, hvordan de får det størst mulige udbytte af deres hjemmeside og optræden på sociale medier. Han betragter hjemmesiden som et vigtigt redskab i dialogen med eksisterende kunder, eventuelt nye kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

- En god hjemmeside svarer til at have en medarbejder, som døgnet rundt sørger for salg, service og information, siger Søren Lindhardt.

Uden en hjemmeside vil man allerede fra starten være bagud i kampen om nye kunder. En privat haveejer, der har brug for et læs stabilgrus, vil søge på nettet efter en vognmand, som kan levere til en god pris og på det rigtige tidspunkt. Virksomheder eller offentlige myndigheder vil også tjekke vognmandens hjemmeside, inden de tegner en kontrakt. Men Søren Lindhardt mener også, at hjemmesiden bør bruges til at servicere eksisterende kunder. Så i sidste ende handler tilstedeværelsen på internettet om at holde fast på kunderne.

- Et godt råd er at have et menupunkt på sin hjemmeside med ”kundeservice”, hvor kunderne kan henvende sig og få svar på deres spørgsmål. Det viser, at man har en holdning til service, siger Søren Lindhardt.

Direktøren for Onmondo holder mange foredrag og seminarer for virksomheder om, hvordan de bør optræde på internettet. Han anerkender, at det kan være en stor mundfuld for en lille virksomhed at drive en hjemmeside. Men på den anden side kan der spares mange timers administration, når hjemmesiden kører.

- Betaling kan for eksempel foregå let via hjemmesiden. Det kan spare en regnskabsmedarbejder for mange timer, siger han.
Direktør i ATL Lars William Wesch opfordrer de medlemmer, som ikke har en hjemmeside, til at overveje det endnu engang og eventuelt søge hjælp. Hjemmesiden er et sted, hvor man kan vise, hvordan man skiller sig ud i forhold til konkurrenterne.

- Nogle transportvirksomheder kan sikkert overleve alene på deres renommé, forbindelser og gamle aftaler. Men i et konkurrencepræget marked er det nødvendigt at gøre opmærksom på sig selv, og der er hjemmesiden et vigtigt redskab, siger direktør i ATL Lars William Wesch.

Gode råd fra ATL: Sådan kommer du i gang

1. Køb et domæne og opret en hjemmeside
Det behøver ikke at være specielt omkostningsfuldt eller svært at få oprettet en hjemmeside. Nogle udbydere tilbyder ligefrem gratis eller billige skabeloner, som du kan bruge til at skabe virksomhedens første hjemmeside.

2. Tilføj din hjemmeside til søgemaskiner

En hjemmeside har ingen værdi, hvis dine kunder og søgemaskinerne ikke ved, at siden eksisterer.

3. Tænk indhold og få styr på relevante søgeord
Indholdet på din hjemmeside er altafgørende for, om kunderne finder din side eller ej. Søger en kunde f.eks. efter ordene "vognmand i Sønderjylland" og indeholder din hjemmeside ikke nogen af disse ord, vil du aldrig dukke op i kundens søgeresultater.

4. Tænk troværdighed
Hjemmesiden er virksomhedens primære ansigt udadtil. Mangler der grundlæggende oplysninger om din virksomhed, kommer firmaet let til at fremstå uprofessionelt - eller i værste fald lyssky.

5. Overvej at betale dig til bedre placeringer

Når folk søger på f.eks. Google, gider de sjældent at bladre videre til tredje eller fjerde sides søgeresultater. Målet bør derfor være at din virksomhed dukker op allerede på første eller anden side af søgeresultaterne. Sørger du for at hjemmesidens indhold er relevant i forhold til kundens søgninger, er du allerede nået langt. Bemærk dog at der kan gå flere uger før ændringer slår igennem i form af bedre placeringer.

Kilde: ATL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109