Hirtshals og Zeebrugge udvikler samarbejdet
Samtidig udvider det luxembourgske rederi CLDN sine aktiviteter på Hirtshals Havn
Ligeledes offentliggjorde CLdN nyheden om, at de planlægger at udvide servicen på Hirtshals.
Den nye rute mellem Hirtshals, Zeebrugge og Göteborg, som CLdN startede op i februar, har givet transportørerne i både Nordjylland, Skandinavien og Europa nye muligheder for effektive transportløsninger, når gods skal flyttes mellem Skandinavien og det vestlige Europa. Hirtshals Havn er det nordlige omdrejningspunkt, og i havnen kobles CLdN's rute med Color Lines og Fjord Lines ruter til Norge samt Smyril Lines ruter til Island og Færøerne.
Med CLdNs rute kobles Hirtshals Havn nu med ruterne ud fra Zeebrugge mod England, Irland, Spanien og Portugal. Ind i Europa er Zeebrugge forbundet med de store metropoler som Paris og Milano med jernbane og motorvej, og på den måde kobles byområderne i Norge og den nordlige del af Jylland med centrale destinationer i Europa via havnene i Hirtshals og Zeebrugge.
Havnen i Zeebrugge har, som en af Europas største havne med en årlig omsætning på 38,8 mio. tons gods, et vidt forgrenet oversøisk rutenet. På Zeebrugge Havn er der container- og ro/ro-ruter til blandt andet Asien, Nord- og Sydamerika og Afrika, og dermed tilbydes industrien i Skandinavien nu globale forbindelser ud fra Zeebrugge Havn via Hirtshals Havn.
CLDN planlægger at supplere det nuværende nordgående anløb af Hirtshals Havn med et sydgående anløb. Hirtshals Havn anløbes i dag tirsdag morgen på CLDNs sejlads fra Zeebrugge til Göteborg, og det er Steven Van Loos forventning, at rederiets skibe, inden for en rimelig tidshorisont også vil anløbe Hirtshals Havn søndag aften på sejladsen fra Göteborg til Zeebrugge.