Forbered generationsskiftet i god tid
Den næste generation af ledere i de ejerledede virksomheder er godt forberedte, har selvtillid og frem for alt ambitioner om at sætte deres aftryk på virksomheden
- Undersøgelsen viser, at digitalisering er et område, hvor den unge generation står klar til at bringe den ejerledede virksomhed ind i den digitale fremtid. Mange i den næste generation ønsker, at virksomheden gør mere på den digitale front for at klare sig i konkurrencen, fortæller Jesper Møller Langvad, partner i PwC og markedsleder for SMV.
Det er ikke kun næste generation i de ejerledede virksomheder, der har øje for den digitale udvikling. Ifølge PwC’s danske CXO Survey 2016 oplever en tredjedel af de danske ledere, at den teknologiske og digitale udvikling allerede har medført grundlæggende forandringer i virksomhedens kerneforretning, og knap halvdelen forventer, at dele af deres kerneforretning vil ændre sig grundlæggende eller helt forsvinde i løbet af de næste tre til fem år.
Den digitale udvikling skubber til behovet for nye produkter
Undersøgelsen viser desuden, at 59% af den næste generation ønsker at diversificere virksomhedens produktportefølje, men 68% mener, at det er usandsynligt, at virksomheden vil foretage den ændring, selv hvis man ser ti år frem i tiden. Ydermere vurderer 61%, at den nuværende generation har svært ved at give slip på deres livsværk.
- Det er afgørende, at man kommer i gang med generationsskiftet i god tid. Omkostningerne kan blive store - økonomiske såvel som følelsesmæssige - hvis et generationsskifte ikke bliver tænkt igennem adskillige år, før det rent faktisk skal finde sted, udtaler Jesper Møller Langvad.
Den næste generation har store ambitioner
Undersøgelsen viser desuden, at den næste generation af ledere i ejerledede virksomheder har ambitioner om, at der skal ske ændringer. 88 % af den næste generation ønsker at sætte deres aftryk og gøre noget særligt med virksomheden. 60 % ønsker at føre virksomheden ind på nye geografiske markeder, og de udforsker nye ideer, nye produkter og nye forretningsmodeller.
- Den næste generation har selvtillid, en bred horisont, og de har haft tid til at forberede sig på lederrollen. For eksempel har 70% arbejdet uden for den ejerledede virksomhed med henblik på at høste brugbare erfaringer, før de træder ind i virksomheden, fortæller Jesper Møller Langvad.
Samtidig viser undersøgelsen, at 69% blandt den unge generation vil ansætte erfarne ledere uden for familien, som kan hjælpe med at modernisere virksomheden og gøre den mere professionel.
- Næste generation ønsker at sætte deres aftryk på virksomheden, og de er også klar til at rekruttere hjælp uden for virksomheden for at opnå deres mål, slutter Jesper Møller-Langvad.