23948sdkhjf

Ny planlov gør livet lettere for udkants-virksomheder

Den politiske aftale, der er indgået om lempelser i planlovgivningen er nu på plads. Dermed skulle det også blive lettere at drive virksomhed i landzoneområder
Selvom den nye planlov ikke erhvervs-diskriminerer, så giver aftalen efter sine formuleringer ikke entydigt åbning for, at for eksempel vognmænd i højere grad kan have deres virksomhed liggende i landzone, vurderer adm. direktør hos DTL – Danske Vognmænd Erik Østergaard.

- Vi har haft møde med erhvervs- og vækstministeren, som var helt enig i, at der ikke bør ske diskriminering i forhold til erhvervstype, men i stedet bør foretages en konkret vurdering af, hvilke konsekvenser erhvervsudøvelsen reelt har – uanset erhvervstypen. Miljømæssigt bæredygtige projekter bør således tillades, hvilket er helt på linje med Venstres tidligere holdning, mens partiet var i opposition. Men det forhold synes vi ikke afspejler sig klart nok i den politiske aftale.

Kontakt til ministeren

Erik Østergaard fremhæver, at der i aftalen er nævnt en række særlige erhverv i forbindelse med at gøre det lettere at drive virksomhed i landzone – det gælder håndværk, industri, handel og kontor samt liberale erhverv.

- Man fristes til at konkludere modsætningsvist, at vognmandsvirksomheder dermed er udelukket. Men det skal vi jo have afklaret, inden lovgivningsprocessen begynder. Derfor har jeg allerede kontaktet ministeren og bedt om at få belyst, hvad der nærmere ligger i den politiske aftale, når vi taler vognmændene.

Forligsteksten omtaler transport- og logistikvirksomheder i forbindelse med opretholdelse af princippet om, at erhvervsarealer langs motorveje ”fortsat forbeholdes transport- og logistikvirksomheder og transporttunge virksomheder”, som det hedder i aftalen.

- Det princip hylder vi, men vi taler reelt om en mere konkret vurdering, hvor man ser på virksomhedens bæredygtighed i det givne landområde. Der kan jo udmærket være mindre vognmandsvirksomheder, med for eksempel en eller to biler, der ikke generer. Og så skal man også huske på, at samtlige de typer virksomheder, der nævnes – herunder især håndværk og industri – jo selv har godstransportbehov, der skal dækkes til og fra adressen. Der er god fornuft i, at vognmandsvirksomhederne ligger tæt ved deres kundekreds, siger Erik Østergaard.

Revision i 2020

På baggrund af aftalen vil regeringen i oktober 2016 fremsætte lovforslag om ændring af henholdsvis planloven og naturbeskyttelsesloven med henblik på ikrafttræden i januar 2017.

Endvidere er aftaleparterne enige om, at erhvervs- og vækstministeren og miljø- og fødevareministeren tager initiativ til, at den nye planlovgivning mv. bliver evalueret inden 1. juli 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082