Fransk mindsteløn gælder også internationale transporter
Den franske vej er et udtryk for ønsket om nationale særregler
- At Frankrig vælger at indføre mindsteløn for cabotage og international transport, er ikke uventet. Det ændrer dog ikke ved, at vi mener, at nationale særregler på transportområdet er den forkerte vej at gå. Vores udgangspunkt vil altid være, at vi skal etablere fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Ambitionen må være at sikre så flydende transportstrømme som muligt, siger Karen Roiy, europapolitisk chef i ITD.
Den franske lov om mindsteløn omfatter således alle, der foretager internationale transporter til og fra Frankrig samt cabotage i Frankrig. Samtidig følger der med krav om mindsteløn også krav om dokumentation. Loven omfatter ikke selvkørende vognmænd.
En central del af dokumentationskravet er en attest omkring udstationering samt, at der skal være en repræsentant - eller agent - i Frankrig. Spørgsmål om både dokumentationskrav og agenter har affødt en lang række spørgsmål fra branchen.
- Vi er ikke ovenud positive over for de nye regler på området. Vi mener, at de franske myndigheder med den nye lov går imod tankerne om et fælles indre marked. Loven vil med stor sandsynlighed medføre betydelige administrative byrder for vores medlemmer, siger Karen Roiy.
Reglerne træder i kraft 1. juli, og de franske myndigheder kan kontrollere mindsteløn ved for eksempel en vejsidekontrol. De franske myndigheder planlægger at lægge en FAQ på deres hjemmeside fra næste uge.
I forbindelse med spørgsmål om dette afholder ITD infomøde tirsdag 14. juni 2016 i Padborg. ITD følger udviklingen tæt – og vil løbende informere herom.