Rundt i grusgraven - uden chauffør
Scania er langt fremme med førerløse lastbiler. Snart startes forsøg i nordsvenske miner med programmerede lastbiler og entreprenørmateriel.
Lastbilen styres af Kristians Lundhs kollega, Julien Bidot, som befinder sig i et telt et stykke derfra. Han sidder med en mus og kigger på et par skærme. Han holder øje med, at lastbilen følger den rute, som den er programmeret til.
Det er en meget surrealistisk fornemmelse at sidde ved siden af chaufføren med korslagte arme; men det hele er en demonstration for de cirka 100 europæiske journalister, som i forrige uge var inviteret til Scania Sustainable Day, hvor de nye selvkørende lastbiler fra Scania blev vist frem.
Det var naturligvis spændende at sidde med i de selvkørende lastbiler. Mens vi sad i passagersædet, blev vi kørt rundt i grusgraven efter et nøje tilrettelagt program. Bilen kørte selv hen til en gummiged, blev lastet med grus og kørte tilbage til udgangspunktet, hvor gruset blev læsset af.
Hen til gummigeden - og tilbage igen. Og igen...
På lastbilens instrumentbræt var en skærm, så vi kunne følge med i bilens kørsel på sin rute rundt i grusgraven - frem og tilbage.
Vi prøvede også at køre en tur i en selvkørende bybus. Her foregik kørslen også helt uden indgreb fra chaufføren i førersædet - undtagen når der skulle bakkes; men inden længe kan lastbilen også selv klare den manøvre, fortalte Scania.
Skal køre i en mine
Senere i år begynder Scania testkørsler af ubemandede køretøjer i en mine i det nordlige Sverige. Her vil ikke kun lastbilerne være selvkørende, men også gravemaskinerne vil køre uden fører.
Testen indebærer, at der ikke må opholde sig mennesker i minen, når transportopgaverne udføres.
Samarbvejde med tekniske højskole
Scania har arbejdet på selvkørende lastbiler i et par år i tæt samarbejde med den kongelige tekniske højskole i Stockholm og forskellige teknologi-leverandører. Også Sveriges innovationsmyndighed, Vinnova, har givet sit bidrag.
Selvkørende lastbiler vil om få år være en naturlig del i lukkede transportmiljøer som miner og grusgrave. Det er den klare forventning, at man kan højne sikkerheden og forbedre miljøet ved at fjerne mennesket fra køretøjerne. Desuden vil man kunne øge produktiviteten, fordi lastbiler og entreprenørmaskiner vil kunne arbejde i døgndrift.
Flere forsøg i år
Senere i år vil der dukke selvkørende lastbiler op som forsøg i forbindelse med distribution i byerne. Selvkørende busser er også på vej. En chaufførløs bus skal testes i trafikken i Kista uden for Stockholm senere i år.
Endelig ventes Scania også at sætte gang i flere forsøg med ”platooning”, hvor lastbiler kører i konvoj tæt efter hinanden. Lastbilerne er elektronisk koblet sammen og følger den forreste lastbils hastighed og retning.
Platooning-forsøgene foregår stadig i bemandede lastbiler, og der vil endnu gå nogle år, før de vil kunne foregå uden chauffører. Teknologien findes i dag, men der skal fortsat arbejdes med at tilpasse lovgivning, IT-systemer og trafiksikkerhed.
EU er meget interesseret i teknologien og støtter platooning-forsøgene økonomisk.
3.500 ingeniører
Ingen tør spå om, hvornår førerløse busser og lastbiler kommer på markedet til almindelige vognmænd og busselskaber; men Scania har 3.500 ingeniører involveret i udviklingsarbejdet. Det viser, at man virkelig tror på, at teknologien har en fremtid for sig. Det kræver dog et meget bredt samarbejde på EU-niveau, men også med andre aktører på område blandt andet andre lastbilproducenter.
Artiklen er en del af temaet Test.