Fransk mindsteløn kan blive kaotisk
Danske Speditører og ITD påpeger flere problemer med lov om fransk mindsteløn på internationale transporter, der snart træder i kraft
Ifølge IRU er der fortsat for mange essentielle områder, der er uafklarede. Karen Roiy, europapolitisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, bakker op omkring IRU’s tilgang over for de franske myndigheder.
- Vi har fulgt den franske mindsteløn tæt gennem længere tid, og der er fortsat en række ubesvarede spørgsmål, der står tilbage. Vi så lidt af de samme udfordringer, da Tyskland valgte at indføre mindsteløn, men de ubekendte svar i forbindelse med den franske mindsteløn er meget mere omfattende, og det kræver svar – ikke mindst i forhold til vores medlemmer – inden det indføres, siger Karen Roiy.
Hun henviser blandt andet til, at der er en række praktiske spørgsmål omkring, hvordan transport- og logistikvirksomheder skal opfylde de franske regler, der ikke er er svaret på og sår tvivl om, hvordan man skal forholde sig til fx diæter.
- Vi er kritiske over for Loi Macron. Vi mener, at de franske myndigheder med den nye lov går imod tankerne om et fælles indre marked. Loven vil medføre betydelige administrative byrder for vores medlemmer. Den franske mindsteløn blæser i vinden, som den står nu, uden at kunne give klare svar. Vi ønsker ikke at se vores medlemmer få store bøder af de franske myndigheder fra den 1. juli 2016, så længe myndighederne ikke har styr på reglerne, siger Karen Roiy.
Fra Danske Speditører er udmeldingen den samme.
- Danske Speditører har tidligere oplevet lande som Tyskland og Norge gøre det, som Frankrig nu har gang i. Det har givet speditører og andre, der arbejder med grænseoverskridende transport ekstra bøvl, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at franskmændenes initiativ også vil føre til ekstra byrder, siger Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.
Når Frankrig nu indfører mindsteløn for cabotage og international transport, bliver der tale om endnu en national særordning på transportområdet, der kommer til at udfordre hele ideen om et frit transportmarked i EU-området.
- I Danske Speditører mener vi, at vejen frem er fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Kun på den måde kan man sikre så letflydende transportstrømme som muligt. Derfor er jeg spændt på, hvor længe den franske særordning reelt kommer til at leve, når nu EU-systemet lancerer en samlet vejpakke om 7-9 måneder. Til den tid bliver der virkelig strid og konfrontation, hvis EU-landene Tyskland og Frankrig står fast på deres nationale særordninger, siger Henrik Beck.
I foråret indsendte IRU mere end 40 juridiske og praktiske spørgsmål til den franske administration vedrørende Loi Macron uden at have fået svar på dem. IRU opfordrer derfor blandt andet EU-medlemsstaterne og Europa-Kommissionen til at støtte denne udsættelse indtil juraen og sektoren er på plads.
En række østeuropæiske ministre har rettet henvendelse til EU’s transportkommissær Violetta Bulc i utilfredshed med den franske mindsteløn.