23948sdkhjf

Den onde grønne går på pension

Efter 7 år som verdens hurtigste hybridlastvogn, trækker Mean Green sig tilbage til Volvo-museet
Mean Greens historie startede tilbage i 2007. Racerkøreren Boije Overbrink slog verdensrekorden i stående kilometer (dvs. i at nå den højeste gennemsnitshastighed på en bane med stående start) med den seks tons tunge Volvo NH16 lastvogn. Den rekord han slog, var hans egen fra 2001, og nu ville han gerne have nye udfordringer og lave noget med mindre miljøpåvirkning.

Dette førte til Mean Green, verdens hurtigste hybridlastvogn. Volvo Trucks købte ind på ideen og i 2009 påbegyndtes opbygningen. Samtidig hævdede et tjekkisk truck racing hold, at de havde slået Boijes verdensrekord. Kampen for at bygge den nye lastvogn og generobre rekorden tog fuld fart, med planer om, at den senere kunne ombygges til en hybrid.

To halve rammer, der egentlig skulle skrottes, udgjorde grundlaget for Mean Green. Det amerikanske VN-førerhus plukkede man fra et chassis, der var blevet brugt til crash-tests, og herefter tilføjede man en Volvo 16-liters dieselmotor trimmet til 1900 hk. Endelig blev der gjort flere tiltag for at reducere køretøjets vægt.

I juni 2010 var det endelig blevet tid til at teste lastvognen, og Boije Ovebrink satte sig bag rattet i Hultsfred lufthavn. Her slog han verdensrekorden i stående kilometer på 1.000 meter med en gennemsnitshastighed på 166,698 km/t med en Powertronic gearkasse.

Så snart rekorden var slået, gik fokus tilbage til det oprindelige formål med projektet, nemlig at konvertere lastvognen til hybriden Mean Green.

16-liters motoren fik lov at blive og en 200 hk elektrisk motor blev tilføjet. Gearkassen blev ændret til en modificeret version af Volvos automatgearkasse I-Shift, så den elektriske motors transmission ville fungere. I juni 2011 satte Mean Green hybridrekorden på Hultsfred lufthavn med en hastighed på 218,780 km/t på flyvende kilometer. Der blev også sat rekord i stående kilometer på både 500 og 1.000 meter.

Ricard Fritz, Senior Vice President hos Volvo Trucks, udtaler at Mean Green har hjulpet virksomheden med at lære ting, som ellers ville have været svære at undersøge.

- Hybridteknologien i Mean Green er blevet anvendt under ekstreme forhold og lastvognen har givet os mulighed for at indsamle viden, som ellers ville have været svære at opnå, siger Ricard.

- I dag anvender man hybridteknologi i mange Volvo-busser, men det er også en interessant løsning for lastvogne.

Efter omkring et års pause for Mean Green forsøgte man i april 2013 at slå rekorden fra 2011, denne gang på Wendover flyveplads i Utah, USA. En ny verdensrekord blev sat med 236,577 km/t på flyvende kilometer. Den rekord holder stadig i dag.

I tillæg til dens verdensrekorder, har Mean Green konkurreret imod en Ferrari og har været et fast indslag til adskillige lastbiludstillinger såsom Le Mans, Mid-America Truck Show og Red Bull Ring. Mean Green er oveni købet blevet udødeliggjort som en LEGO-lastvogn bestående af mere end 3.500 klodser.

Efter syv års tro tjeneste går Mean Green nu på pension og bliver æret med en særlig plads på Volvo-museet i Gøteborg.

- Mean Green er blevet mere end en lastvogn for mig, den er også en god ven, siger Boije Ovebrink.

- Det er fantastisk at se den komme på museet nu, så andre også kan nyde den. Det er Volvos lastvogn, men den har også betydet meget for mig personligt. Jeg kommer ikke til at fælde nogen tårer, men det bliver lidt vemodigt, når den skal afleveres. Vi har oplevet så meget sammen, at den er blevet lidt som en hundehvalp for mig – en hundehvalp på steroider.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094