Nye signaler med EU-støtte
Banedanmark tildeles 135 millioner kroner i EU-støtte til nye signaler på strækningen fra Lillebælt til den dansk-tyske grænse ved Padborg.
Det er fjerde år i træk, at der tildeles EU-støtte til Banedanmarks signalprogram. Tidligere er der tildelt støtte til udrulning på strækningen Langå-Frederikshavn og til den nye bane København-Ringsted.
- Jeg er meget tilfreds med, at Kommissionen igen har tildelt os støtte. Vi har et forældet signalsystem i Danmark. Det skaber store gener for passagererne i form af forsinkelser. Derfor er det helt nødvendigt med en totaludskiftning af signalerne, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, og fortsætter:
- Det vil komme pendlerne og den grænseoverskridende jernbanegodstransport til gavn, at vi erstatter de gamle signaler med den nyeste europæiske standard. Projektet har derfor et europæisk perspektiv.
Formelt skal Europa-Kommissionens samlede forslag til støttetildelinger godkendes af EU-medlemslandene på et møde den 8. juli 2016. Støttetildelingen falder først endeligt på plads, når der i efteråret 2016 indgås støtteaftaler imellem Kommissionen og støttemodtagerne.
I alt er seks projekter med dansk involvering blevet tildelt EU-støtte.
* Støtten til Banedanmark.
* Fire projekter inden for lufttrafikstyringssystemet SESAR, hvor Naviair er støttemodtager på alle fire, Københavns Lufthavne på to og Danmarks Meteorologiske Institut på ét projekt.
* Danmarks Tekniske Universitet og Geodatastyrelsen er støttemodtagere på et maritimt projekt om søopmåling i Østersøen med det formål at sikre bedre navigationsforhold for skibe.