23948sdkhjf

Skandinavisk luftkamp mod EU

EU-landene forhandler om strammere regler for luftfarten. Det vil Danmark ikke.
SAS og EU-gebyrer er de to elementer, som kan få den danske regering til at gå i baglås i forhandlingerne om EU-regler for civil luftfart og en udvidelse af EU-luftfartssikkerhedsagenturet EASA.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er klar til at blokere forslaget, hvis det nuværende fællesskandinaviske udstedelse af certifikater og tilsyn med SAS samt flyselskabets organisering ikke kan fortsætte i sin nuværende form.

Formuleringen ”afgørende vægt” er europaudvalgets jargon for ”trussel om at stemme nej”.

- Det er helt afgørende for os, at det nuværende fællesskandinaviske tilsyn og selskabskonstruktionen med SAS kan fortsætte ved ikrafttrædelsen af de nye bestemmelser, erklærer Hans Chr. Schmidt, som samtidig mener, at der er en god dialog med EU-kommissionen.

Fingrene væk fra afgifter

Videre lægger Hans Chr. Schmidt også ”afgørende vægt” på, at EASA ikke får direkte adgang til finansiering via overflyvningsafgifter. Det ville svare til, at EASA skulle optræde som national myndighed og selv regulere afgifternes størrelse.

Regningen for tilsynet skal sendes til myndigheden, der anmoder om assistance, mener han i modsætning til kommissionen, som vil sende regningen til virksomheden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094