Skandinavisk luftkamp mod EU
EU-landene forhandler om strammere regler for luftfarten. Det vil Danmark ikke.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er klar til at blokere forslaget, hvis det nuværende fællesskandinaviske udstedelse af certifikater og tilsyn med SAS samt flyselskabets organisering ikke kan fortsætte i sin nuværende form.
Formuleringen ”afgørende vægt” er europaudvalgets jargon for ”trussel om at stemme nej”.
- Det er helt afgørende for os, at det nuværende fællesskandinaviske tilsyn og selskabskonstruktionen med SAS kan fortsætte ved ikrafttrædelsen af de nye bestemmelser, erklærer Hans Chr. Schmidt, som samtidig mener, at der er en god dialog med EU-kommissionen.
Fingrene væk fra afgifter
Videre lægger Hans Chr. Schmidt også ”afgørende vægt” på, at EASA ikke får direkte adgang til finansiering via overflyvningsafgifter. Det ville svare til, at EASA skulle optræde som national myndighed og selv regulere afgifternes størrelse.
Regningen for tilsynet skal sendes til myndigheden, der anmoder om assistance, mener han i modsætning til kommissionen, som vil sende regningen til virksomheden.