Danske vognmænd vil have dygtige chauffører
- En gennemsnitlig årlig dieselbesparelse på 40.000 kr. per lastbil, en reduktion af CO2- udledningen og færre skader er faktorer, som danske vognmænd kan forholde sig til, fortæller lederen af Scanias eget undervisningssted, Scania Driver Academy, Erling Petersen.
På Scania Driver Academy har man oplevet en kraftig stigning i tilmeldingerne til chauffør-coaching de seneste måneder, og lige nu er 600 chauffører i gang med et coaching forløb.
- Hos Scania investeres millioner af kroner i at gøre lastbilerne så brændstoføkonomiske og miljøvenlige som muligt. Hvis vognmandens chauffører ikke udnytter den teknologi på grund af manglende erfaring og viden, så er udnyttelse af de nye teknologier til forbedring af brændstofforbruget ikke optimal og bidrager derfor ikke til mindre CO2-udslip og færre udgifter til diesel, forklarer Erling Petersen.
Et typisk coaching forløb
Når en vognmand bestiller et coaching-forløb til sin chauffør, tildeles virksomheden en fast coach, der udover at coache chaufføren, hver måned sender en virksomhedsrapport med oplysninger om den enkelte chaufførs resultater til vognmanden.
Coachen kontakter chaufføren en gang om måneden for at tale udvikling og forbedringsområder, og vognmanden bliver kontaktet ca. hver 3. måned for at tale om forløbet og de fremskridt, der er sket, samt afklare udfordringer og aftale fremtidige tiltag.
- Scania Driver Coaching bidrager kraftigt til reducering af vores kunders brændstofforbrug. Det er ikke ualmindeligt, at de opnåede besparelser overstiger 4.000 liter om året. pr coachet chauffør, fortæller Erling Petersen.
- Flere af vores kunder har set massive besparelser på deres brændstofregnskab og på det grønne regnskab. Derfor bliver de ved, siger Erling Petersen.