Post Danmark dømt for magtmisbrug
- Da Konkurrencerådet i 2009 påbød Post Danmark at ophøre med at give rabat, som gjorde det vanskeligt for konkurrenter at vinde kunder, var det en rigtig beslutning. Når en virksomhed misbruger sin dominerende stilling, så skader det konkurrencen og i sidste ende forbrugerne, og det er ulovligt, siger direktør for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald. Han fortsætter:
- Vi tog stilling til sagen med en effektbaseret tilgang, og det vil vi også gøre fremadrettet.
- Generelt skal en virksomhed være forsigtig med at give retroaktive rabatter, hvis den er dominerende på markedet, og hvis dens konkurrenter ikke kan konkurrere om hele markedet.
Sagen vedrører Post Danmarks tidligere rabatsystem på direct mails, hvor rabatterne var retroaktive. En retroaktiv rabat medfører, at kunden mister sin rabat på alle sine ordrer, hvis kunden flytter dele af dem til en anden leverandør.
Hvis kunden flyttede en del af sine forsendelser fra Post Danmark til en konkurrent, så mistede kunden ikke bare rabatten hos Post Danmark for de forsendelser, som blev flyttet væk. Kunden mistede også rabatten på alle de forsendelser, som kunden var nødt til at få omdelt af Post Danmark, fordi Post Danmark havde en lovfæstet eneret på at omdele breve op til og med 50 gram, og fordi Post Danmark dengang var den eneste virksomhed, der omdelte breve uden for Sjælland.
Det betød i praksis, at rabatten gjorde det dyrt for kunderne at lægge dele af deres ordrer hos andre leverandører end Post Danmark.
Konkurrencerådet afgjorde i 2009, at Post Danmark misbrugte sin dominerende stilling på markedet for direct mails, fordi rabatsystemet var loyalitetsskabende og afskærmede markedet for konkurrenter. I 2010 stadfæstede Konkurrenceankenævnet Konkurrencerådets afgørelse.
Siden har sagen verseret ved Sø- og Handelsretten. Som led i retssagen blev der stillet tre præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen. Spørgsmålene drejede sig blandt andet om anvendelsen af en ”as efficient competitor”-test, og om hvorvidt et misbrug af dominerende stilling skal have mærkbar virkning, før det kan anses for ulovligt. Det er denne sag, der nu er hævet.
I oktober 2015 gav EU-Domstolen Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen medhold i, at ”as efficient competitor”-testen ikke var relevant for netop denne konkrete sag, og at der ikke juridisk set gælder et mærkbarhedskrav i sager om misbrug af dominerende stilling.