Førerløse busser skal spare tid i Vesthimmerland
Danmarks første selvkørende biler ruller snart ud på vejene i Vesthimmerland Kommune, skriver Information.
Derfor vil Vesthimmerland kommune bruge førerløse køretøjer, skriver Information. Der er tale om den selvkørende bus Olli. Ifølge borgmesteren i Vesthimmerland vil de første førerløse biler komme på vejene i september.
- Vi er en stor kommune med meget transporttid, og vores beregninger viser, at vi sammenlagt har 30-40 fuldtidsansatte, der kører bil uafbrudt. Den tid er bedre brugt på, at de arbejder, siger borgmester Knud Kristensen til Information.
- Så mens Olli kører fra a til b, kan for eksempel vores socialarbejdere journalisere og notere det, der skal noteres, frem for at køre bil, siger han.
Olli er en delvist 3D-printet elbil med plads til 12 personer.
Olli er designet af det amerikanske bilfirma Local Motors, mens sikkerhedssystemet leveres af BestMile. Automatpiloten er udviklet i samarbejde med IBM, der også leverer kunstig intelligens med firmaets Watson-teknologi.
Det gør det muligt for passagerer at give køretøjet talekommandoer. Olli planlægger selv ruten og finder vej.
Borgmesteren i Vesthimmerland frygter ikke for sikkerheden, selv om selvkørende biler endnu er et ukendt fænomen på vejene.
- Vi venter på at få en testzone-tilladelse, så vi kan teste bilerne, inden de bliver sluppet fri i hele kommunen, siger Knud Kristensen til Ritzau.
- Prøveperioden vil ikke strække sig over særligt lang tid, fordi alle sensorerne allerede er afprøvet og fungerer. Nu skal vi bare have indopereret de sidste ting, der gør, at computerne i bilerne fungerer til fulde, siger han.
Fonden Autonomous står sammen med en foreløbigt hemmelig partner for at indkøbe og implementere Olli-busserne i Vesthimmerland Kommune. Og det er et banebrydende projekt, påpeger direktør for Autonomous, Henrik Schärfe.
- I udlandet kører man alene rundt for at teste bilernes sikkerhed. Det er jo fint nok, men vi er de første, der implementerer den selvkørende teknologi i kommunalt regi.
- Dermed kommer vi til at kunne besvare de tunge spørgsmål om, hvor store økonomiske besparelser der er at hente her, og hvordan det vil påvirke medarbejderne og deres direkte arbejde, siger Henrik Schärfe til Information.
/ritzau/