Blokvogne på gule plader
Se her, hvad de nye bestemmelser om blokvogne kommer til at betyde for dig
Samtidig indebærer løsningen, at blokvogne vil overgå til kørsel med gule nummerplader.
Identifikationen af en blokvogn har hidtil været en blokvognsnummerplade. Som de eneste nummerplader i Danmark er disse ikke i dag omfattet af det Det digitale Motorregister hos SKAT (DMR).
På trods af, at de har en blokvognsnummerplade, er blokvogne således juridisk set at betragte som ikke-indregistrerede. Det har givet problemer i udlandet.
Begejstring hos Kran-Blok
Fjerner barrierer
Formand for DTL Kran Blok Erfa Frank Segall kan næsten ikke få armene ned:
- En af vores hedeste drømme bliver til virkelighed, efter at sagen har været i den administrative og politiske ”pin-ball maskine” i flere år. Den manglende registreringsattest har i konkrete tilfælde forhindret danske transportvirksomheders kørsel med særtransporter i blandt andet Litauen. Derfor har vi gennem længere tid presset voldsomt på hos både ministre, folketingspolitikere og embedsfolk.
Kran Blok formanden sender især varme tanker til transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), der i sin tid rejste sagen over for skatteministeren i den forrige S-regering. Efter regeringsskiftet har transportordføreren arbejdet ihærdigt for at overbevise sin partifælle i Skatteministeriet. Digitaliseringen af blokvognsregistreringen kom også på dagsordenen i Virksomhedsforum for Enklere Regler, hvor den har været under behandling siden september 2015.
- Jeg kipper med flaget for både V-ordføreren og den siddende skatteminister. Også embedsfolkene i Skatteministeriet og Transport- og Bygningsministeriet, der er fremkommet med en god og fornuftig løsningmodel, skal have tak for indsatsen. Nu kan vi i al fald sige, at det ikke er bureaukrati og papirnusseri, der skal lægge niveauet for vognmændenes konkurrenceevne, siger Frank Segall.
Løser flere problemer
I marts i år afholdt Skatteministeriet møde med SKAT, Transport- og Bygningsministeriet, Færdselsstyrelsen og repræsentanter fra DTL, Kran Blok Erfa og Dansk Erhverv.
På mødet forklarede branchen, at konsekvenserne ved det nuværende system medfører mistede ordrer og i sidste ende kan betyde udflytning af arbejdspladser.
Løsningsforslaget er, at blokvognen på registreringsattesten vil fremstå med art (blokvogn eller motordrevet blokvogn), anvendelse (særtransport) og tilladelse (mobilkran, blokpåhængsvogn, bloksættevogn, påhængsvogn til mobilkran, blokvognsmodul og stort påhængsredskab).
Løsningsmodellen vil også komme til at omfatte såkaldte ”hurtigløbere”, som er sættevogne og påhængsvogne, der ligeledes er godkendte som blokvogne.
Det er Skatteministeriets vurdering, at forslaget, udover at løse problemet med udskrivning af en EU-registreringsattest, vil forenkle den administrative byrde for erhvervet og lette administrationen af nummerplader hos SKAT.
Virksomhederne vil også kunne hente nummerplader hos mange af nummerpladeoperatørerne ude i landet frem for kun hos SKAT fire steder i landet, påpeger Skatteministeriet.