Sådan skal transportbranchen skære ned på CO2
Europakommissionen fremlagde i den forgangene måned sin lavemissionsstrategi for transportbranchen
- Transport- og logistikbranchen er klar til at tage udfordringen op og implementere nye miljøvenlige løsninger, men i sidste ende er det ikke transportvirksomhederne, der producerer de nye teknologier. Det er derfor i høj grad op til politikerne at styre udviklingen i den rigtige retning med de værktøjer, som de har til rådighed i form af afgifter, regulering oog så videre. Det skal naturligvis foregå på europæisk plan, så nationale tiltag ikke ødelægger konkurrenceevnen for danskejede virksomheder.
EUs overordnede målsætning er at reducere CO2-emissioner med 39 procent frem mod 2030 i forhold til 2005, imens transportbranchen skal reducere med 30 procent. For at reduktionsmålene kan opnås, er det helt afgørende, at der er maksimalt fokus på samspillet mellem transportformerne.
- Det er også vigtigt, at vi fortsætter med at effektivisere på alle fronter. For vejgodstransportens vedkommende er en del af løsningen, ud over effektiv logistik, energieffektive køretøjer med øget vægt, areal og volumen, så det enkelte vogntog transporterer mest muligt, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Jørn-Henrik Carstens.
Lastbilsproducenterne er allerede i gang med at omstille sig til fremtidens miljøkrav. Eksempelvis har Scania og Siemens indgået et toårigt samarbejde om verdens første elektriske motorvejsstrækning i Sverige, hvis formål er at analysere potentialet for emissionsreduktioner på en bredere skala.
- Der er rigtig mange spændende perspektiver i eldrift, om løsningen er batterier, induktion, luftledninger, brint eller noget helt femte, tør jeg ikke spå om. Men jeg er ikke i tvivl om, at eldrift bliver én af løsningerne i fremtidens transport. Vi bør herhjemme følge i svenskernes fodspor og byde os til som testcenter, så danske innovations- og teknologivirksomheder kan være med til at levere fremtidens løsninger, og den danske transport- og logistiksektor kan være med i forreste række. Det vil ikke kun gavne miljøet, men også skabe vækst og arbejdspladser, siger Jørn Henrik Carstens.