Speditører frygter toldkaos
Brancheforening kritiserer EU-kommissionen for langsom kommunikation, når der aftales en nødløsning på uventet problem med det nye toldkodeks
Det afslører sagen om den blå speditionsblanket T5, der anvendes ved fødevaretransport til eller fra tredjelande.
Den skulle have været digitaliseret den 1. maj, da første fase af EU’s nye toldkodeks trådte i kraft. Den digitale blanket dukkede bare ikke op. Alle myndigheder og virksomheder var i vildrede og indgik tosidige aftaler om, at man fortsatte med papir og stempler.
Det konfirmerede EU-kommissionen på et møde, hvor Polen og Østrig ikke var til stede. Det betød, at myndigheder i de to lande stod stejlt på, at de skulle have T5-blanketten i digital form.
I et kort mellemspil vendte Tyskland på en tallerken og krævede øjeblikkelig digitalisering af T5.
Danske Speditører roser SKATs engagement for en smidig løsning. Samtidig kritiserer politik- og kommunikationschef Henrik Beck kommissionen for at gøre det indre marked mere bøvlet.
EU spænder ben
- Det er ubekvemt, at EU-kommissionen gør det indre marked mere besværligt, når den ikke offentliggør sådanne mundtlige meddelelser og fortolkninger straks, siger Henrik Beck.
- Tankegangen bag toldkodeksen er at gøre det så hensigtsmæssigt for erhvervslivet som muligt, påpeger Henrik Beck ved tærsklen til den næste bureaukratiske hurdle, nemlig sikkerhedsstillelse.
Uvished om depositum
Depositum for potentiel toldskyld er midlertidigt sat til nul fra 1. maj og året ud.
Branchen venter først retningslinjer fra SKAT om it-håndteringen af garantibeløb, hvis det indføres fra nytår. Der er for kort tid til afprøvning af systemet, hvis det skal gælde fra 1. januar 2017, advarer Henrik Beck.
Danske Speditører håber på en forlængelse af fritagelsen for sikkerhedsstillelse, indtil det nye danske it-system er etableret og fungerer. Der er nemlig risiko for, at der skal stilles toldsikkerhed i flere lande, så længe digitaliseringen ikke er gennemført, anfører Henrik Beck.
IT for milliarder
EU’s digitale system til håndtering af sikkerhedsstillelse kommer i 2020.
Så tidligt er Danmark næppe med, frygter Henrik Beck. Det risler ham koldt ned ad ryggen ved tanken om, hvordan det nye mammutprojekt kan forløbe.
Der er endnu ikke bevilget penge til SKATs opbygning af et helt nyt toldsystem, og licitationen er heller ikke annonceret. Det nye toldsystem skønnes at koste omkring 1,5 milliarder kroner. Det er en opdrift på en kvart milliard i forhold til det første skøn.
Skeptiske politikere
Folketingets vedtagelse i foråret af EU-toldkodeksen blev flugt af mange skeptiske bemærkninger.
- Der udestår stor usikkerhed om de økonomiske og administrative konsekvenser for såvel det offentlige som erhvervslivet, sagde Jeppe Bruus (S).
Ordførerne fra Venstre (skatteministerpartiet!), Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti tvivlede på, at det er muligt at udvikle et it-system, der kan ”tale sammen” på tværs af alle medlemslande.
Fuld told-IT fra 2021
Transportmagasinet har forelagt kritikken for EU-kommissionen, som holder sig til det overordnede og hæfter sig den langvarige proces, der førte til enighed om UCC (The Union Customs Code – EU-toldkodeksen).
Selv om bestemmelserne trådte i kraft den 1. maj, er der brug for en overgangsperiode, inden man kan opnå en fuldstændig gennemførelse, anfører kommissionen i sit skriftlige svar.
”Det skyldes hovedsagelig, at der er brug for at udvikle nye it-systemer eller opgradere eksisterende systemer for at kunne gennemføre lovkravene fuldstændigt. Denne overgangsperiode vil ikke vare længere end til den 31. december 2020,” skriver EU-kommissionen.