Karup vil udfordre de store
Lufthavnen vil være trafikknudepunkt og midtjydernes genvej til København.
- Lufthavnen skal have et nyt navn, der signalerer, at den er hele Midtjyllands lufthavn, sagde Holstebros borgmester H. C. Østerby, der er formand for bestyrelsen for Karup Lufthavn, på et pressemøde onsdag, da han præsenterede planerne om at gøre Karup Lufthavn til et trafikalt knudepunkt og en lynhurtig genvej til København.
- Hvorfor bruge tre milliarder kroner på at flytte lufthavnen i Tirstrup, når vi allerede har en meget velfungerende lufthavn centralt placeret i Midtjylland, lød udmeldingen.
Forkæler erhvervslivet
Karup skal først og fremmest hente kunder fra de store midtjyske byer som Silkeborg, Viborg, Herning og Holstebro, men det er også planen af lokke kunder fra Aarhus til Karup.
Slagnummeret er mange flyafgange, gratis parkering, billige rejser for studerende, familier og pensionister, og så vil erhvervslivet blive forkælet med en særlig lounge, moderne mødelokaler, nye arbejdsstationer og opgradering af den nuværende bistro.
Det er ni midt- og vestjyske kommuner, der ejer lufthavnen. Kommunerne, lufthavnen og det danske flyselskab DAT er gået sammen om relanceringen af Karup. Det første, der skal ske, er en stor kampagne og konkurrence for at finde et nyt navn.
Aarhus Vest
DAT overtog sidste år ruten Karup-København efter Norwegian. I første halvår af 2016 er passagerantallet steget med 25 procent, men ambitionerne er endnu større.
- Karup Lufthavn kan det samme som de store lufthavne, men ekspeditionstiden er meget hurtigere her. Den svarer til at gå om bord på bussen, siger DAT’s direktør, Jesper Rungholm.
- Desuden er Karup bedre placeret for midtjyderne end for eksempel Tirstrup. Måske skulle vi fremover kalde lufthavnen Aarhus Vest, foreslår Jesper Rungholm.
Charterbranchen er klar
Dagen efter pressemødet meddelte Apollo Rejser, at de finder den nye satsning så interessant, at de fra næste år vil benytte den midtjyske lufthavn til charterrejser. Rejseselskabet lægger især vægt på gratis parkering og nem tilgang.
- Denne gode nyhed er kærkommen, siger Karups nye lufthavnschef, Frans Bjørn-Thygesen.
- Det er et ønske, som står meget højt på listen, men vi havde ikke ventet at få chartertrafik så hurtigt. .
Effektiv lufthavn
Karup Lufthavn er en af landets mest moderne regionale lufthavne. Terminalbygningen stod klar i 1996 og er indrettet til at yde hurtig og nem ekspedition.
Den lever op til alle internationale krav til både indenrigs- og udenrigsrejsende. Startbanen kan tage meget store fly. Forleden benyttede verdens største fragtfly, en Antonov, banerne.
- For ikke så mange år siden havde vi over 300.000 passagerer. Det tal kan vi nå igen, slutter lufthavnschefen.