23948sdkhjf

Lastbilkaravane større end nogensinde

ITD’s trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen, vokser og vokser, og i år får over 2.200 elever besøg af Magda, politi og mange dygtige vognmænd
Skoleelever, medier, chauffører, vognmænd, politi og en supersejl skuespiller er alle ingredienser i ITD’s store trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen. I år kommer kampagnen ud til over 100 folkeskoleklasser fordelt på 12 skoler i hele landet:

- Vi har målrettet vores kampagne mod de mindste skolebørn, for vi ved, at de taler med deres forældre ved aftensmadsbordet, og på den måde når vi både ud til eleverne, lærerne og deres forældre, forklarer John V. Thomsen, der er direktør i ITD, og uddyber:

- Det er med til at give de mindste trafikanter gode vaner fra starten af.

Vognmænd, der er med i Lastbilkaravanen:
Alex Andersen. Ølund A/S
Anders Nielsen & Co. A/S
Brdr. Jensen Slimminge ApS
Brdr. Rasmussen Stenstrup A/S
Chauffør Vikar Bornholm
Dansk Auto Logik A/S
DSV
ERA-Transport A/S
Flemming Nielsen Transport Aps
HC Pumps & Trucks A/S - Heidelberg Cement Group
JH Transport
Landbrug v/ Dorit Nielsen Laursen
Lotra A/S
Nagel Group
Per Damgaard Transport APS
PK Transport
Poul Pedersen & Søn ApS
Poul Schou A/S
Stokholm Transport A/S
Svend Kristiansen & Søn Hundested ApS
Vendelbo Spedition A/S
Vognmand Per Ørum Jensen
Volvo

Omtale redder liv
Medierne er også en vigtig brik i kampagnen, da det ikke kan lade sig gøre at komme ud til at alle skoler i hele landet:

- Vi har altid en utrolig god dialog med medierne, og de er med til at skabe opmærksomhed om, hvordan man som barn kan færdes omkring lastbiler uden at komme til skade, siger Malene Vitus, der er projektleder på kampagnen og fortsætter:

- Det er vigtigt, at vi kommer så bredt ud med budskabet, da et konstant fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv, vurderer hun.

Historien, som børnene får fortalt, handler om lastbilchaufføren Magda, der får sig en ny ven, Kalle, som elsker lastbiler. Kalles far derimod hader de store køretøjer, som han mener både sviner, støjer, fylder for meget og er farlige. Men gennem leg, sange og et smut ud i rigtige lastbiler finder børnene ud af, at det er muligt at færdes i trafikken med lastbiler, uden at det bliver farligt.

Netop den gode historie, som kampagnen er bygget op omkring, er ofte med til at skabe opmærksomhed, da undervisningen er flyttet væk fra tavlen og foregår gennem dans, leg og dialog ved de rigtige lastbiler.

Vognmænd er vigtige spillere
Hos ITD er Lastbilkaravanen et at de helt store årlige projekter, men transportens brancheorganisation løfter ikke opgaven helt selv:

- Vi er glade og stolte over, at både store og mindre virksomheder vil være med i branchens trafiksikkerhedskampagne for de mindste elever, siger John V. Thomsen.

ITD og Volvo har indgået et samarbejde om kampagnen, hvor Volvo er med på hele turen med deres børnevenlige multifarvestrålende lastbil. Volvo er en producent, der har sat sikkerheden i højsædet:

- Vi ved, at Volvo skaber meget sikre køretøjer, og derfor er jeg også rigtig glad for, at de er med i hele landet, takker ITD’s direktør.

Derudover er Cyklistforbundet også en vigtig spiller. Kampagnen kommer nemlig ud på skoler, der allerede er med i Cyklistforbundets børnekampagne, Alle Børn Cykler.

Lastbilkaravanen kører fra den 5. september til og med 19. september 2016.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109