Unge vil hellere sælge lastbiler
Halvdelen af de biløkonom-studerende, der starter i år, vil arbejde med last- og varebiler frem for personbiler.
3
Billeder
Jonas Breum Kirkegaard skal arbejde med erhvervssegmentet under sin uddannelse til biløkonom. Han mener, at det giver flere udfordringer at arbejde med lastbiler og varebiler i stedet for personvogne. (Foto: Jakob Schultz)
De senere år har flere bilforhandlere satset på erhvevssegmentet blandt andet andet Mercedes-Benz med Van Pro-programmet.
Arbejdet med varebiler og lastbiler er noget, som tiltaler i hvert fald halvdelen af de studerende, der starter.
Det gælder også 21-årige Jonas Breum Kirkegaard, der har fået praktikplads hos I. M. Jensen & Bache i Aarhus, der handler med Iveco varebiler og lastbiler.
Vognmandssøn vil til tops
- Jeg er vognmandssøn, så jeg har altid kendt til lastbiler, siger Jonas Breum Kirkegaard, der forleden sammen med ni andre studerende deltog i den årlige intro-event, som biløkonom-uddannelsen holder sammen med Dansk Industri i Nyborg.
- Salg af erhvervskøretøjer er mere udfordrende end salg af personbiler, hvor det mest drejer sig om at vælge farven og motoren på bilen. De store biler og de store kunder tænder mig mere
Via skolens mentorordning
Jonas Breum Kirkegaard kom under sin handelsskoleuddannelse i Skive i kontakt med autobranchen via skolens mentorordning, hvor han blev sat i forbindelse med en lokal bilforhandler.
- På den måde blev jeg introduceret til uddannelsen og begyndte at søge praktikplads, fortæller han.
- Der var mange samtaler, men det lykkedes til sidst. Mit mål er at komme langt. Mange af topcheferne i autobranchen er tidligere biløkonomer, så det lover godt.
Mangler praktikpladser
Selv om der er positiv stemning omkring uddannelsen til introarrangementet i Nyborg, ærgrer udannelseskoordinator Finn Rolighed sig over, at der kun starter 10 studerende i år. Det er en halvering i forholdt til sidste år.
- Vi er ikke tilfredse. Vi vil gerne have 15-20 stykker hvert år. Det er vores mål, siger Finn Rolighed, der peger på, at det lave antal blandt andet skyldes, at forhandlere i højere grad benytter sig af importørernes egne uddannelser.
- Importørerne ansætter dem, de selv uddanner; men de får ikke den samme, brede uddannelse, som vi kan tilbyde. Det er fint med importøruddannelser, men det er første gang, at jeg hører det som argument for, at man ikke tager en elev ind som skal starte på biløkonomuddannelsen, siger Finn Rolighed.
Branchen skal tage ansvar
Han skal nu i gang med at tage dialogen med importører og forhandlere, så man kan få vendt tendensen og skaffe endnu flere praktikpladser.
Det kan blandt andet ske ved tiltag, som dem Mercedes har taget, hvor de i deres Van Pro-program har et krav om, at man skal tage en uddannelse som biløkonom.
- Der er stor efterspørgsel på biløkonomer, men det kniber med at uddanne dem. Det er et paradoks, som vi må gøre noget ved sammen med importører og forhandlere.