23948sdkhjf

Airbus - til lands, vands og i luften

Der er arbejdsdeling mellem fire lande og tre transportformer, når alle delene til et Airbus-fly skal nå frem.
Den europæiske flyproducent Airbus, som fremstiller både mellemdistancefly og store jetfly til luftfartsselskaber over hele kloden, har mange fabrikker i Europa. Flyene samles på to samlefabrikker, som ligger i henholdsvis Hamborg og Toulouse.

For at alle dele og komponenter kan komme til de to samlefabrikker benyttes sværtransport til lands, til vands og i luften.

Samlefabrikken i Hamborg leverer 46 fly om måneden. Det er mere end et fly om dagen!

Airbus er et konsortium, der omfatter flyindustri i Tyskland, Frankrig, England og Spanien. Arbejdsdelingen mellem de fire landes flyindustrier er i grove træk som følger: England laver vingerne, Frankrig laver flyets forreste del med cockpit og minikøkken, Tyskland laver flyets krop og Spanien haleroret.

Sværtransporten mellem de enkelte produktionssteder og de to samlefabrikker sker med skib, pram, lastbil og fly.

Motorer efter kundens ønske

Det er kunden – altså luftfartsselskabet – der bestemmer hvilke motorer, der skal drive flyet. Her er mange muligheder.

Nogle luftfartsselskaber foretrækker amerikanske Pratt & Whitney, andre amerikansk/franske GE-SNECMA. Atter andre vælger Rolls-Royce, som intet har med luksusbilen at gøre, og som bygger flymotorer i England og i Tyskland.

For sidstnævntes vedkommende ligger fabrikken i Dahlewitz syd for Berlin.

Jetmotorer leveres færdigt monterede fra fabrikken.

Store jetmotorer kan ikke være i en container. De kommer i tremmekasser, de såkaldte ”crates,” og transporteres som sværtransport.

Veje udbygges til sværtransport

Udbygning af havnefaciliteter og landeveje for at kunne klare de voluminøse transporter har været nødvendige.

Til transport ad luftvejen anvendes specialflyet ”Beluga”, som er en ombygget jumbojet Boeing 747 med opklappelig næse.

Lufttransport anvendes mellem de to samlefabrikker i Toulouse og Hamborg.

Når A 380 flyet er færdigmonteret og prøvefløjet i Toulouse, flyver det ved egen kraft til Hamborg, hvor det i en gigantisk hal males i de farver med tilhørende logo, som luftfartsselskabet ønsker.

Enorme dimensioner

Det er ingenlunde let at samle en flyvemaskine af dens hovedkomponenter.

For jumbojetten Airbus 380 er dimensionerne som følger: Kroppen er en lang cylinder med næse og hale. Diameter 7 m. Samlet længde 73 m, hvoraf kabinen udgør 50 m.

Kabinedelen må deles op i flere sektioner, for at lade sig transportere. En vinge er 36 m lang og vejer 33 t. Vingen kan ikke skilles ad. Halefinnen er nærmest trekantet, 6 m høj og 7 m lang. Den kan heller ikke skilles ad, men må transporteres enten stående eller liggende.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237