23948sdkhjf

Mærsks nye transportdivision skal vokse gennem opkøb

Der er skibe nok i denne verden, siger Mærsk-topchef, der vil lade ny transportdivision vokse gennem opkøb.
Den del af forretningen i olie- og rederigiganten A.P. Møller - Mærsk, der fremover skal høre til transportdivisionen, skal sætte fornyet fart på væksten ved at opkøbe konkurrenter i branchen.

Det siger topchefen i A.P. Møller - Mærsk-gruppen, Søren Skou, der samtidig skal være administrerende direktør i den ene af de nu kun to ben i Mærsk, transportdivisionen.

Som led i en ny strategi er aktiviteterne i Mærsk samlet i en transport og en energidivision.

- Vi vil gå fra primært at vokse ved at købe nye skibe og containerterminaler til i højere grad at arbejde med opkøb. Der er skibe nok i denne verden, og efterspørgslen er faldet over de seneste fem år, siger Søren Skou på et pressemøde ifølge Ritzau Finans.

- APM Terminals er i gang med at bygge en lang række terminaler, og de skal naturligvis bygges færdig. Men ellers er der fokus på omkostninger og på at få produktiviteten op, siger topchefen.

A.P. Møller-Mærsks strategiske gennemgang har medført en opdeling i to nye hoveddivisioner, hvor transport- og logistikselskaberne er i den ene del, og energiselskaberne er i den anden.

Ændringerne har også medført en stribe justeringer på ledelsesgangene i de forskellige selskaber og hos gruppen som helhed.

Men det er den nye strategi, der er det altafgørende, lyder det fra Søren Skou, der også er topchef for den nye transportdivision.

- Jeg ved godt, at ledelsesændringerne og splittet i to løber med alle overskrifterne. Men for mig er det strategien bag, der er det vigtigste. Det er det, der skal få Mærsk tilbage på vækstsporet. Det er det, der skal sikre mest mulig værdi for vores aktionærer, siger Søren Skou.

Særligt afgørende i den del af forretningen, som han selv har hovedansvar for - sideløbende med jobbet som topchef for hele butikken - nemlig transportdelen, er det fortsat at drive omkostningerne ned.

Og det kan ske ved i højere grad at samarbejde med den andre selskaber i den del af forretningen - eksempelvis havneforretningen APM Terminals.

- Vi mener, at vi kan fortsætte med at drive omkostninger ud af Mærsk ved at udnytte synergier mellem selskaberne. Vi er langt det mest konkurrencedygtige selskab i vores industri, siger Søren Skou.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.298