23948sdkhjf

Sjusk af Arbejdstilsynet

Hver gang der sker en arbejdsulykke inden for vejgodstransporten, bør man som arbejdsgiver stoppe op og tænke sig om
Vi er i et farligt fag. Der er tunge løft, store maskiner og trafikken er altid uforudsigelig. Det kan også aflæses i statistikken. Der er mange arbejdsulykker inden for vejgodstransporten – også for mange.

Når det er sagt, oplever vi, at Arbejdstilsynet rammer ved siden af skiven i deres indsats for at begrænse arbejdsskaber og arbejdsulykker. Alt for ofte bliver der udskrevet bøder uden at sagen er ordentlig belyst.

Senest har Slagelse Transportcenter fået annulleret en bøde på 60.000 kroner ved at tage sagen for retten. Virksomheden gør alt for at informere, instruere og følge op over for medarbejderne. Det burde Arbejdstilsynet have undersøgt, inden man rykkede ud med en kæmpe bøde.

Denne sag er langt fra et enkeltstående tilfælde. Når en virksomhed klager over et påbud fra Arbejdstilsynet eller går i retten med en bøde, bliver sagen trukket tilbage af tilsynet i omkring halvdelen af tilfældene. Det skyldes, at sagen ikke har været ordentligt beskrevet, eller at der er begået deciderede fejl i behandlingen af sagen.

Af de sager, der ender hos klagenævnet, bliver omkring en tredjedel omgjort. Det er altså alt for mange virksomheder, der bliver forsøgt straffet, uden at Arbejdstilsynet har foretaget en kvalificeret vurdering af, om virksomheden er skyldig i en forseelse.

Arbejdstilsynet bør gå efter de virksomheder, som sjusker med arbejdsmiljøet og ikke bruge kræfterne på dem, der gør det godt. I dag oplever vi desværre alt for ofte, at det er Arbejdstilsynet, der sjusker med sagsbehandlingen.

Kilde: ATL

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078