Lastbilerne rykker ind
Scandlinés fortsætter rekordhøsten, og slår en kun 14 dage gammel rekord.
Færgen gik i ordinær drift den 23. maj 2016. Med plads til 96 lastbiler på to vogndæk er fragtkapaciteten på ruten Gedser-Rostock blevet betydeligt forøget og ventetiden dermed reduceret i forhold til tidligere.
Hybrid-færge
M/F Berlin er en såkaldt hybrid-færge, der drives af et hybridsystem, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt. Forbruget reduceres til næsten en tredjedel pr. overfart pr. bil. CO2-udledningen sænkes dermed også betydeligt.
Med en ydelse på 18.000 kW sejler M/F Berlin 21 knob (cirka 39 km/t), og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelægges således på blot 1 time og 45 minutter.
M/F Berlin er den første af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. Søsterskibet M/F Copenhagen forventes indsat senere på året, hvor den overtager M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen.