Vognmandsbranchens optur knækkede
Selvom éngangsindtægter trækker vognmændenes indtjening op, er overskuddene blevet mindre og underskuddene flere i branchen.
Selv om vognmandsbranchen ikke voksede så stærkt i 2015 som i 2014, steg dens samlede resultat før skat ret markant. Men engangsindtægter fylder meget.
Læs Top 100-analysens konklusioner: Sejre og nederlag i transportbranchen
Vognmændene i analysen er en broget skare med varierende specialer og forretningsmodeller, men generelt begrænser intens konkurrence, lave priser og udenlandske aktører fortsat indtjeningen.
Se nøgletal for 70 danske vognmandsfirmaer her.
Frit fald og frasalg
Bring-koncernens køle- og fryseben, Bring Frigo, tabte i 2015 penge for fjerde år i træk. En del af tabet skyldes en fortsat dykkende salgsvolumen, men ligesom året før har Bring Frigo hensat et stort millionbeløb til tabsgivende kontrakter med et dundrende underskud på 140 millioner kroner til følge.
Ser man bort fra Bring Frigo, voksede vognmandsbranchens samlede resultat før skat ret markant sidste år. Men den udvikling er sløret af store éngangsindtægter hos virksomheder, der har solgt aktiviteter, ejendomme eller aktier i løbet af året.
Solgte aktiviteterne fra
Rygaard-koncernen mere end fordoblede bundlinjen og kom ud af seneste regnskabsår med et overskud på over 60 millioner kroner. Overskuddet skal dog ses i lyset af, at en frasolgt delaktivitet påvirkede resultatet ekstraordinært positivt med små 40 millioner kroner.
Også City Containers bundlinje bugnede sidste år. Resultatet på lidt under 100 millioner kroner skyldes imidlertid, at virksomheden solgte en kapitalandel i et jord- og affaldshåndteringsfirma til sit moderselskab med en avance på 66 millioner kroner.
Fælles for Bring Frigo, Rygaard og City Container er, at resultaterne i 2015 ligger sig i slipstrømmen af resultaterne fra året før, når de ekstraordinære hændelser skrælles fra. Renses segmentet for de tre aktørers indflydelse, steg indtjeningen før skat med marginale 1 procent.
Nicher og fremdrift
Blandt den lille halvdel af vognmændene, der tjente flere penge sidste år, er Dansk Auto Logik, der har transport af personbiler som niche. Virksomheden nød i seneste regnskabsperiode særdeles godt af stigende aktivitet i bilbranchen og noterede sig for branchens tredjestørste overskud efter Rygaard og City Container.
Bech-Hansen & Studsgaard, der er medejer af Danske Fragtmænd, hører også til de positive fortællinger sidste år. En stigende aktivitet sendte virksomheden fra Bornholm op som den tredjestørste vognmand målt på omsætning - og den stigning blev konverteret til en tredobling af resultatet før skat.
Også virksomheden Contrans forbedrede sit resultat før skat sidste år. Container-virksomheden fra Kolding har i løbet af sommeren været i vælten for sin brug af rumænske chauffører. Årsrapporten viser da også, at bundlinjen blandt andet blomstrer, fordi personaleomkostningerne er faldet med et par millioner. Selv peger Contrans på, at øget volumen og stærk omkostningsstyring mere end opvejede en intensiveret priskonkurrence, der ellers truede indtjeningen.
Flere røde tal
Årets analyse viser, at elleve vognmænd leverede underskud sidste år mod kun otte året før. Bring Frigo, Bring Cargo, Torben Rafn, Mammoet og Meldgaard Transport er gengangere på den røde liste, mens fire aktører vekslede millionoverskud i 2014 til underskud sidste år.
PostNord Logistics havde segmentets største underskud i 2014, men leverede et tocifret millionoverskud i 2015. Også PP Jensen, der kører under Skanlogs fane, og Frede Andersen & Søn gik fra rødt til sort.
Elleve vognmænd tjente under 1 million sidste år. Det er dobbelt så mange som sidste år og endnu et udtryk for, at konkurrencen er benhård. Det sandede et par af branchens større aktører, SCT Transport og M. Larsen, da de begge godt og vel halverede deres overskud sidste år. Begge selskaber anser dog de fortsat positive bundlinjer som tilfredsstillende i det nuværende marked.
Artiklen er en del af temaet Top 100.