23948sdkhjf

Der bliver holdt vågent øje med Uber

Ubers indtog på godstransport kommer ikke som nogen overraskelse, men det er værd at være opmærksom på, om loven bliver overholdt
I denne uge breakede nyheden om, at Uber er gået ind på markedet for godstransport. Taxi-branchens enfant terrible er kendt for at give midterfingeren til de etablerede samfund og angribe tingene på nye måder.

Men hvorvidt Ubers hang til disruption bliver enden på transportbranchen som vi kender den, kan man kun gisne om. I brancheorganisationen DTL er man i hvert fald ikke overraskede over udmeldingen.

- Det er ikke spor uventet; det måtte jo komme, siger erhvervspolitisk chef Ove Holm.

Han ser ikke umiddelbart, hvad der er, Uber kan gøre, som ikke allerede er gjort af andre.

- IT og IT kompetencer, kombineret med viden om transport, logistik og kundekrav, bliver meget afgørende for, hvem der vinder konkurrencen i markedet. Og der kan man jo spørge sig selv, om vinderen bliver aktører som Uber, der først og fremmest er at betragte som IT-virksomheder, eller om det er den mere traditionelle, etablerede branche, der bliver dygtige nok på IT til at stå imod det pres, siger han.

Som det ser ud nu, er det først og fremmest speditionsbranchen, der står for skud i Ubers forretningsmodel. Men hvis man vil gøre alvor af gods-eventyret, så skal Uber være klar til at ligge under for streng regulering og tunge straffe, hvis ikke der er rent mel i posen.

- Vi vil selvfølgelig holde et vågent øje med, om spillereglerne bliver overholdt. Særligt på godskørselsloven i EU og i Danmark, da det er et vigtigt fokusområde for os. Vi har ikke grund til at tro andet, men vi holder øje, siger Ove Holm.

I sidste ende er der ikke meget andet at gøre end at byde Uber velkommen i folden, og så ellers ønske ’god kamp’, mener Ove Holm:

- Vi må bare sige, at den bedste må vinde. Det er jo svært at spå om fremtiden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1