Ny Femer-forsinkelse kan håndteres
En yderligere udskydelse af byggestarten på Femertunnelen med et halvt år vil ikke bringe projektet i fare, vurderede transportminister Ole Birk Olesen (LA) kort før, at han underskrev det meget kritiserede brev til forbundstrafikminister Alexander Dobrindt om behandlingen af over 1200 klager i Kiel.
- Det giver ikke problemer, som ikke kan håndteres, hvis man kommer ind i 2020. Det er forventningen, at de kan håndteres, sagde Ole Birk Olesen om frister i anlægskontrakter og EU-bevillinger.
- Tidligere forventedes den administrative godkendelsesproces at kunne færdiggøres i slutningen af 2017. Den kan nu tidligst forventes at foreligge medio 2018, hvis den i december oplyste forsinkelse på et halvt år slår igennem i en revideret tidsplan, oplyste Ole Birk Olesen
Delstatsregeringen i Kiel meddelte i december, at godkendelsesprocessen forsinkes et halvt år. Dermed risikerer startskuddet til arbejdet med sænketunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden at blive udskudt til medio 2020, hvis den bebudede retssag ved forvaltningsdomstolen i Leipzig varer to år.
De betingede entreprenørkontrakter fra maj 2016 er lagt an på anlægsstart primo 2020, oplyser Transportministeriet.
Modstandere vil trække retssag ud
Tunnelmodstandere spekulerer i, at EU's støtte bortfalder i princippet og skal genansøges, hvis byggestarten udskydes til den næste syvårige budgetperiode, der begynder 1. januar 2021.
Imidlertid er der mulighed for at forlænge støtteperioden med yderligere to år til udgangen af 2022, oplyser ministeriet.
Tunnelmodstanderne vil dels kræve, at retssagen har opsættende virkning, dels prøve at trække retssagen ud for at så ny tvivl om projektets gennemførelse, når EU-støtte og entreprenørkontrakter skal genforhandles.
Håber på hurtig behandling
- Vi håber på den hurtigst mulige behandling i Kiel, men vi er også godt klar over, at der skal håndteres en hidtil stor pukkel af indsigelser. I en tid, hvor der er valgkamp (delstatsvalg 7. maj, red.), kan det være svært, sagde transportordfører Rasmus Prehn (S) om den bebudede forsinkelse.
- Det har formentlig også noget at gøre med, at nogle har en økonomisk interesse i at udskyde projektet, tilføjede han med en underforstået henvisning til færgedriften.
- Det gælder om fra dansk side at have is i maven og tålmodighed og tage tingene i den rækkefølge, det kan lade sig gøre. Vi skal ikke lade os ryste af forskellige bump på vejen. Det ville være mærkeligt andet med et så stort og ambitiøst projekt.
FFemer ikke med i Sydslesvigsk valgkamp
Bedre lande- og kommuneveje er blandt hovedpunkterne i det dansk-frisiske mindretalsparti SVV's valgprogram til landdagsvalget den 7. maj i Slesvig-Holsten.
Den faste Femerforbindelse er ikke et projekt, som SSV ofrer hjerteblod.
Partiet håber at kunne fortsætte regeringssamarbejdet i Kiel med SPD og De Grønne. SSV's nye spidskandidat er Lars Harms, som i sin tid var imod traktaten om en fast forbindelse over Femer Bælt.