Lastbiler kan spare penge
Hvordan kan danske vognmænd og transportfirmaer blive endnu mere effektive og lønsomme? Det findes der mange forskellige svar på; men et af de svar, der går igen er brændstofbesparelse.
Den teknologiske udvikling inden for lastbiler og motorer har gjort store fremskridt de senere år. De virksomheder, der forstår at udnytte det, vil få store gevinster. Det mener adm. direktør Janko van der Baan og salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark, som Transportmagasinet har sat stævne op til Transport 2017.
- Vi er midt i en udvikling, som på afgørende punkter vil ændre transportbranchen. Der findes så mange sofistikerede værktøjer, som kan hjælpe med at få lastbilen til at yde det bedste og chaufførerne til at køre mere effektivt. De vognmænd og transportfirmaer, der vælger at blive en del af den udvikling, kan spare rigtig mange penge.
De to Scania-direktører fortæller blandt andet om en stor vognmandsvirksomhed, som kunne spare 225.000 kroner om året alene ved at chaufføren skiftede bil og kørestil. Firmaet havde lånt en Scania og sendt en chauffør på Scania Driver Academy.
- Alligevel valgte de vores lastbil fra, fordi den kostede 70.000 kroner mere end et konkurrerende mærke. Det er svært at forstå.
- Selvfølgelig er det vigtigt, hvad en lastbil koster; men hvis man bruger lidt mere på produktet, kan man måske tjene meget mere, siger Janko van der Baan og fortsætter:
- Jeg spurgte engang direktøren i et stort transportfirma, hvordan han valgte lastbilmærke, da jeg kunne se, at han havde forskellige mærker i flåden. Han fortalte, at han så på servicekontrakten og regnede på afskrivningen af lastbilen. Brændstoføkonomien betragtede han ens for alle lastbiler.
- Hvordan kan vi overhovedet sælge en Scania til ham, når han slet ikke vurderer brændstofforbruget? Er alle lastbiler ens? Er der ikke forskel på en Euro 5 eller en Euro 6?
- Det kan godt være, at han er god til at træffe hurtige valg, men et af de allerstørste besparelsesargumenter får han ikke med - brændstoføkonomien.
Den rette lastbil
Service og vedligehold er også blevet mere sofistikeret. Værkstederne er i dag mere professionelle i deres arbejde og til at holde lastbilen fri for nedbrud.
- Alle lastbilens kørselsdata bliver logget op til en server. Når vi så planlægger service, gør vi det i forhold til den aktuelle lastbil og præcis den anvendelse den udsættes for, forklarer Anton Freiesleben.
- Vi er holdt op med at planlægge servicen alene ud fra det årlige antal kilometer. I dag tager vi for eksempel også hensyn til den type opgave, lastbilen udfører. Kører den på motorvej til Barcelona eller op og ned af fjeldene i Norge? Det har betydning for serviceintervallerne og forebyggelse af nedbrud.
- Når vi specificerer en ny lastbil til en kunde, kan vi gøre det til præcis den opgave, som vognmanden beskriver. Så har man et godt udgangspunkt til at skabe en sund forretning. Vi har faktisk aldrig haft så gode muligheder som nu til at finde den rette lastbil til opgaven.
Ændre adfærd
De senere år er Scania gået meget ind for at få chaufføren til at blive mere opmærksom på, hvordan han kører og bruger lastbilen.
- Tag en så simpel ting som tomgang. 20 procent af den tid, en lastbil er i gang, står den i tomgang. Det er alt for meget. Det kan vi ændre på.
- Det samme med at køre forudseende. Man skal tilpasse hastigheden efter det røde lys, så man får en mere glidende kørsel. Man skal også passe på med at accelerere unødigt - og man skal bruge retarderen med omtanke. Den skal ikke være aktiveret, hvis man har tænkt sig at lade bilen rulle i medløb.
Chaufføradfærd er blevet vigtigere
- Chaufførens adfærd er blevet vigtigere. Derfor kan det godt se ud til, at vi gør livet mere kompliceret for chaufførerne, siger Anton Freiesleben, men i virkeligheden har chaufføren fået fantastiske hjælpemidler som Scania Driver Support, Hill Hold, intelligent fartpilot m.m.
- I gamle dage havde man en meget simpel lastbil med en manuel gearkasse. Det gjaldt bare om at træde på speederen og komme ud over stepperne. I dag går vi helt ned i detaljerne. Alt skal være korrekt for at få det optimale resultat og den rette chaufføradfærd. Erfaringerne fra Scanias Driver Academy, hvor chaufførerne bliver oplært i at køre korrekt, viser, at det tager op til to år at ændre en chaufførs adfærd! Så lang tid tager det, før man begynder at få den rigtige adfærd uden egentlig at tænke over det - før adfærden bliver automatisk.
Lettere at være god
Transportmagasinet: Er det ikke blevet sværere at være en god chauffør?
- Både og. Før i tiden skulle man være virkelig god for at lave et perfekt gearskift. Ligesom man skulle være virkelig god for at kunne starte på en bakke med en fuldt lastet lastbil. I dag er det blevet let at udføre sådanne opgaver perfekt. Lastbilen gør det for chaufføren i dag.
- Når cruise kontrollen er tændt, læser lastbilen vejen tre km frem. Kører man for eksempel i Østrig og er på vej ind i et sving, har du ingen anelse om, hvad der er på den anden side af svinget. Cruise kontrollen ved, at vejen efter svinget begynder begynder at gå ned ad bakke. Så den slipper speederen allerede før svinget. Så sparer den noget brændstof for dig.
Chauffører på coaching
- Man har ingen chance for at køre optimalt, hvis man ikke anvender bilens nye avancerede funktioner. Derfor ser vi også, at flere vognmænd sender deres chauffører til coaching hos os. De forbedrer sig med 10 procent i gennemsnit målt på brændstof. Dertil kommer øget trafiksikkerhed og mindre stress. Tingene hænger sammen.
- Hvis vi coacher chaufføren, kan vi også se, at omkostningerne til vedligeholdelse falder. For hver fem kroner man sparer, koster det typisk kun en krone til coaching og abonnement på brændstofdata.