Transportkøber stiller nye krav
COOP er Danmarks største transportkøber og stiller derfor store krav til de transportører, der udfører de mange transportopgaver for sig - og allerede i år vil kontrakterne blive strammet op i forbindelse med vores igangværende udbudsrunde hos transportører.
- Vi kræver i dag, at chauffører tager et ansvar og udviser en adfærd, som vi kan acceptere hos COOP, men vores kontrakter med vognmænd bliver i år ændret. Fremover vil vi kræve af transportørerne, at alle chauffører har været på AMU-kurser med fokus på miljørigtig kørsel, siger logistikdirektør Nicolaj Boysen.
Målet er at reducere de miljømæssige og økonomiske påvirkninger af transporten, selv om den i COOP regi er en mindre del af den samlede miljøpåvirkning. Arbejdet med et bedre miljø handler for COOP også om intern transport på lagrene.
- Mange nye aktiviteter er jo underlagt lovgivningen, som vi jo også læner os op ad. Det gælder også lastbilernes miljøcertificering og sikkerhedsbestemmelser, siger Nicolaj Boysen.
COOP’s logistikdirektør farer ikke hårdt frem. Han tager dialogen i tæt samarbejde med transportørerne, for han vil ikke miste gode samarbejdspartnere.
- Vores krav skal koordineres med transportørerne, da vi jo også stadig skal have varerne ud hver dag. Det handler om dialog, så vi har dialog om, hvornår de kan være klar.
Konkurrence er vigtigt
COOP har samarbejde med otte større transportfirmaer herhjemme.
- Det er vigtigt for os, at der fortsat er konkurrence mellem transportørerne, fortsætter logistikdirektøren. Der har i de senere år varet en konsolidering på transportmarkedet i Danmark, men vi har et ønske om et marked med en sund konkurrence. Derfor forsøger vi at balancere opgaverne mellem transportørerne, ikke mindst fordi der ikke er én enkelt transportør, der kan håndtere alle vores transportopgave i Danmark.
Krav til chaufførerne
COOP har flere transportopgaver med forskellige krav. De går fra kørsel mellem lagre, mellem lager og butikker og transport fra den øvrige verden til lagrene i Danmark.
- For det første skal chaufføren, der leverer til butikker, kunne tale dansk. Vedkommende skal kunne tale med butikspersonalet.
- Vi kræver også, at chaufførerne stiller varerne de rigtige steder, så personalet ikke skal bruge tid på at flytte rundt på godset. Vi forlanger også, at chaufførerne skal ankomme og køre igen uden at genere butikkernes naboer - også selv om der er besværlige tilkørselsforhold.
Distribution om natten
Nicolaj Boysen ser rigtig gerne, at politikere og kommuner tillader aften- og natdistribution.
- I dag er der mange steder påbud om, at der ikke må leveres varer før klokken syv om morgenen.
- Det betyder, at vi meget ofte kører ud med varer i den værste myldretid. Vi kører samtidig med, at der er flest cyklister på vejene. Det mener jeg er helt forkert. Det er med til at give en større miljøbelastning og mere trafik på vejene.
- Vi er opmærksomme på, at der skal gøres noget. Derfor har vi også været med på sidelinien i Schulstads forsøg med at distribuere i hybridlastbiler, som er mere lydløse end de nuværende biler; men distributionen bliver for dyr i forhold til de dieselbiler, der benyttes i dag, konkluderer Nicolaj Boysen.
- Vi har ikke vores egen vognpark, men vi følger udviklingen tæt og er opmærksom på de krav, der skal stilles i fremtiden. Om det bliver gas, el eller en tredje ting, der erstatter diesel, er svært at spå om, men uanset hvad, vil det betyde store investeringer for transportørerne.
På transporter mellem lagre og internationale transporter stiller COOP ikke de samme krav til chaufførerne, når det gælder adfærd og opgaver. Her er lønsomhed den vigtigste parameter. På oversøiske transporter har COOP et samarbejde med det Mærsk-ejede logistikselskab, Damco.
- Der er jo kun én til at betale for transporterne i sidste ende. Det er vores kunder, og de skal være tilfredse. Derfor handler det om både pris og fleksibilitet, siger Nicolaj Boysen.
Optimere lagebeholdningen
En af de måder, som COOP arbejder med at begrænse omkostninger og miljøbelastning på, er gennem optimering af det antal gange man behøver at besøge en butik. Således arbejder Coop med optimering af lagerbeholdning på hylder og bedre "forecasting" af salget.
- Det handler om at gennemføre færre leverancer, uden at det medfører flere udsolgte varer i butikkerne.
- Eksempelvis vil det have en stor effekt på det kørte antal kilometer, hvis vi kan gå fra to til én køretur om ugen med frostvarer, siger Nicolaj Boysen.
Førerløse lastbiler
Han tror også, at vi i fremtiden vil se førerløse lastbiler på vejene, men for COOP vil de førerløse biler kun være en løsning for transporter mellem lagrene.
- Det vil ikke give mening at bruge sådanne biler for transport til butikkerne foreløbig. Dels er adgangsforhold til butikkerne vanskelige, dels vil det kræve yderligere mandskab i butikkerne til at losse og laste køretøjerne.
- Vi følger med i udviklingen på transportområdet. Selvkørende lastbiler er ikke science fiction. Den bliver naturlig for transporterne, efterhånden som teknologien udvikler sig og bliver bredt tilgængelig.
Transportmagasinet: Og hvad med droner?
- Jeg tror kun på droner som distribution af varer til øer og i øde egne af landet. Det kan ikke være effektivt med en drone-flyvning pr. pakke. Drone-distribution af varer i byer er utænkelig - så ville vi ikke kunne se solen skinne for bare droner.