Innovative lastbilløsninger står i kø
Den teknologiske udvikling på lastbilområdet går ekstremt hurtigt. Det vil man kunne se på Transport 2017, som åbner i dag i MCH Messecenter Herning. Her vil udstillerne deres bud på fremtidens lastbilers funktioner og egenskaber.
- Producenternes fokus er på brændstoføkonomi, økonomisk bæredygtighed og overblik via IT. Det har udmøntet sig i ganske forskelligartede tiltag, fortæller Betina Engholm, projektleder på Transport 2017.
En af messens helt store eksponenter for nytænkning er Ivecos konceptlastbil Z-Truck, der byder på et væld af vilde og innovative ideer. Z’et står for "zero", som refererer til nul CO2-udledning, nul uheld og nul spild af tid. Z-Truck kører på flydende gas og kan køre 2.200 kilometer på en tank uden CO2-udledning.
Da der er tale om en kostbar prototype, bliver den eskorteret til Danmark af tre Iveco-folk fra Torino. De vil holde opsyn med bilen under hele messen. Teknologien bag Iveco Z-Truck er beskyttet af 29 patenter.
Fokus på gas
- Z-Truck skal være et trækplaster. Vi sætter fokus på gas til lastbiler. På standen viser vi også vores nye Stralis NP gas-lastbil – og da vi har en magen til udenfor hallen, kan den tilmed testes af de besøgende, siger marketingchef Genete Rafn, Iveco Danmark.
Iveco er nok den lastbilproducent, der har arbejdet med gasdrift allerlængst, så der er virkelig tale om en gennemprøvet teknologi. Gas-lastbiler og -varebiler er nu også ved at finde indpas i Danmark. Der er allerede åbnet en del gas-tankstationer og flere er på vej.
Iveco tilbyder gasteknologi på både Stralis, Eurocargo og Daily – og på standen i Herning er der flere specialister, de besøgende kan tale om gas med.
Volvo og Scania
Esset i ærmet hos Volvo Trucks er en ny dobbeltkoblingstransmission, I-Shift, der sikrer, at der altid er to gear koblet til. Scania Danmark viser deres nye lastbilsserie, Next Generation, der for nyligt blev hædret som International Truck of The Year 2017. Flådestyringsværktøjer bliver MANs vigtigste nyhed på messen.
MAN - connectivity
- Det helt store buzzword i branchen er "connectivity," hvor man linker sig op til al den data, lastbilerne besidder. Udfordringen er, at hvert mærke har sit eget system, men virkeligheder er, at vognmændene ofte har flere forskellige mærker i bilparken. Vi har derfor udviklet systemet RIO, der inkluderer konkurrenternes køretøjer, fortæller Claus Lindholm, kommunikationschef ved MAN Truck & Bus Danmark.