Tester sine lastbiler på en fast rute
Jævnligt får vognmandsforretningen Stokholm Transport A/S i Rødovre henvendelser fra leverandører af lastbiler, dæk og olie, der gerne vil stille deres produkter til rådighed til en test - og så bliver de testet, så der bagefter ingen tvivl er, om produktet lever op til det, der loves om holdbarhed og økonomi.
Stokholm Transport har kørt en fast rute til London i 20 år - først for DFDS Transport og nu DSV. Efterhånden ved man i transportvirksomheden, hvor lastbilerne er hvornår -. og hvordan de klarer sig.
Lars Stokholm kalder bilerne på ruten for "Flyer-biler," fordi varerne er derovre hurtigere end med fly. Der køres fra kl. 16 til kl. 7 næste morgen via tunnelen under Den Engelske Kanel.
Tur/retur er der 2.500 km. Det klares på 44 timer. Kun passagen af Hamborg er en flaskehals.
De samme seks chauffører
- Vi har altid to biler i pendulfart til London med to mand i kabinen - og vi har fem ture om ugen. Det er de samme seks chauffører, der kører på tre hold. De kører så på skift i de to biler, forklarer Lars STokholm.
- Når en bil kommer hjem klokken 14, så er bilen på vej tilbage kl. 16 til London med friske chauffører, og når det første hold tager turen igen, er det med en anden lastbil.
- Dermed beviser vi faktisk, hvor god lastbilens økonomi er - og på den måde måler vi bilen, olie, diesel og dæk.
Lars Stokholm, der i dag driver forretningen sammen med sønnen Jakob.
Vejret ingen betydning
Når der køres så ofte på samme tur elimineres vejrets indflydelse på materiellet. Derfor er resultatet altid korrekt.
På den måde har nogle økonomi-dæk vist sig ikke at være så økonomiske, og olie vist sig ikke at spare på brændstoffet.
- Vi har lige haft lånt en sæt grønne dæk, men de betød, at bilen kørte kortere på literen. Nu sidder de på en bil, der kører på Norge, hvor dækket ikke betyder så meget for økonomien i det bjergrige landskab, siger Lars Stokholm.
Vognmandsfirmaet har netop haft en 480 hk Mercedes-Benz Actros til test, en såkaldt FuelDuel bil, der er blandt den tyske fabriks mest økonomiske modeller.
På London turen klarede den 3,76 km/l. Det er 200 meter længere pr. liter end Stokholms egne Actros.
- Det er selvfølgelig et godt resultat, og vi vil da overveje at købe en Actros igen, hvis vores krav til alle de andre parametre som komfort, pris og service er i orden, lyder konklusionen fra Stokholm.
Foretrækker service i Danmark
Han foretrækker også at få foretaget service i Danmark. Det er billigere end i Tyskland og meget billigere end i Norge.
Det betalte sig eksempelvis for firmaet at sende en kranbil til Tromsø i Nordnorge efter en havareret bil frem for at lade den reparere deroppe.
Mest DAF og Volvo
Til de fleste opgaver i virksomheden bruges biler på 450/460 hk - i stor stil DAF og Volvo. En undtagelse er en ny Volvo med 500 hk, som kører med kran.
- Det er ikke den type job, som vi kører mest - men hvis vi får flere opgaver, så vil vi nok anskaffe kraftigere biler. Vi har også prøvet den nye Scania i 14 dage. Den havde vi ikke længe nok til at kunne drage nogle fornuftige konklusioner.
Vi skulle egentlig prøve den på en tur til London - på gode dæk - for bilen virker generelt god. Vi kunne jo prøve at sætte den op mod en Actros, siger Lars Stokholm.
Mange specialer
Stokholm Transport har mange specialer, men den kendteste er måske musikken, der udgør 20 procent af firmaets omsætning.
- Vi kører til alle spillesteder herhjemme, og vi skal køre på turné med Lukas Graham her i foråret, hvor vi bruger 18 biler, siger Lars Stokholm.
- Vi har også kørt meget udstyr til den nye Royal Arena i København.
Om vinteren handler det mest om entreprenørkørsel. De senere år har kørsel for metro-byggeriet været et væsentligt aktiv.
Stokholm Transport har i dag 65 biler, heraf har de de 55 Euro 6-motor.
Firmaet har 90 ansatte, heraf er det 75 chauffører.
Begyndte som 18-årig
Lars Stokholm begyndte at køre lastbil på sin 18 års fødselsdag i 1974 i en DAF 2100 og kørte fire læs fra Haraldsgade til Nordhavnen for et firma. Men så gik det konkurs - men han fik hurtigt et nyt arbejde med at køre asfalt - og senere produkter for Nynäs Petroleum.
Han grundlagde Stokholm Transport i 1980. Det begyndte med, at han købte to trækkere for 65.000 kroner - og dagen efter solgte han én af bilerne for 75.000 kr. Det var en god start.
Dengang var Ford og Bedford dominerende - men snart kom der større biler og højere vægtgrænser.
Sønnen er daglig leder
I dag er det sønnen Jakob, der er daglig leder - mens Lars Stokholm mere er administrerende. Ud over musikken og kørsel for filmselskaber er der entreprenørkørsel samt kranarbejde og lidt distribution. Endelig tilbyder man fleksible løsninger i forbindelse med sø- og luftfragter.
Omsætningen i virksomheden i Rødovre var på 77 mio. kroner i 2016 mod 71 mio. året før. Derimod var indtjeningen i 2016 mindre end i 2015 - men det bliver bedre her i 2017.
- Vi skal være bedre i år og tjene mere - også selv om omsætningen så bliver mindre, siger Lars Stokholm.
Stokholm Transport har i mange år haft en miljøpolitik - hvor man vil reducere miljøpåvirkninger fra firmaet - bl.a. gennem anvendelse af Fleet-management systemer, miljørigtige biler, efteruddannelse af chauffører med hensyn til miljørigtig kørsel samt bedre arbejdsmiljø.
Flåden består af lastbiler af mærkerne DAF, Mercedes-Benz og Volvo. Et nyt mærke kunne blive Scania.
Lars Stokholm tror, at den kommende Femern-tunnel bliver en stor gevinst, og så mener han, at transporterhvervet vil have fordele af fremtidens selvkørende biler - så kan bilerne køre af sig selv og udnyttes optimalt ved blandt andet at kunne køre i de perioder hvor chauffører skal hvile sig undervejs.