Vejlefjordbroen propfyldt mange år før beregnet
Trafikken over Vejlefjordbroen vokser langt hurtigere end landstrafikmodellens både gamle og nye prognose, konstaterer Kristian Pihl Lorentzen (V).
Det bruger han som argument for den midtjyske parallelmotorvej, som Hærvejskomitéen foreslår som aflastning for E45 og i særdeleshed for Vejlefjordbroen. Den truer med at sande helt til i lange køer.
Venstres trafikordfører lægger tillige op til en ny revision af landstrafikmodellen, som systematisk undervurderer behovet for infrastruktur, selv om modellen blev revideret sidste år.
I 2010-fremskrivningen nåede man op på stor trængsel omkring 2027. Det nåede man faktisk i 2015.
I den forbedrede model nås den kritiske grænse omkring 2026-2027. Der er man næsten allerede.
Behov for ny model
- Der er behov for endnu engang at revidere landstrafikmodellen, så dette teoretiske beregningsgrundlag kommer i bedre samklang med den realiserede langt højere trafikvækst, siger Kristian Pihl Lorentzen. Motorvejen over Vejle Fjord er sammen med Rader Hochbrücke den største flaskehals på Jyllandskorridoren. I modsætning til broen i Slesvig-Holsten kan den danske bro ikke udvides.
Tæt på kritisk trængsel
- Vejdirektoratets foreløbige tal viser, at mere end 88.000 biler per døgn har passeret Vejle Fjordbroen de første måneder af 2017, oplyser regionsrådsmedlem Poul Andersen (S), som er formand for Hærvejskomitéen.
I årets første to måneder steg trafikken på Vejle Fjordbroen med 8,3 procent i forhold til samme periode sidste år.
- Fortsætter stigningen i samme takt som det seneste år, vil trafikken allerede næste år ramme grænsen for kritisk trængsel på broen.
- I virkeligheden er problemet endnu større for pendlere og erhvervsliv. De foreløbige tal viser, at målt på hverdagsdøgn har trafikken passeret 92.000 biler, tilføjer Poul Andersen.