Spillereglerne vil ændre sig i transportbranchen
Som direktør i en vognmandsvirksomhed skal man være i stand til både at tænke på den daglige drift og lægge planer for fremtiden. Hvis fokus kun er det ene sted, risikerer det at gå galt, advarer forskningschef Carsten Beck fra Instituttet for Fremtidsforskning.
- Nutiden trumfer næsten altid fremtiden, når man leder en virksomhed. Men hvis man kun har fokus på dagligdagen, risikerer man at blive overhalet, siger han.
Det har altid været vanskeligt at lave scenarier for fremtiden. Men det er blevet endnu sværere på grund af digitaliseringen, der skaber store og hastige forandringer.
Carsten Beck ser en tendens til, at der kun er plads til én vinder. Multinationale selskaber som Apple, Facebook og Amazon sætter sig på meget store dele af markedet inden for deres felt.
- Man skal ikke lade sig voldføre af den stærke begejstring for det digitale. Der skal stadig fragtes fysiske varer som mad, tøj og byggematerialer. Men hvis ens kunder pludselig flytter over på Amazons platform, kan man som vognmand stå i en helt ny situation. Spillereglerne vil helt sikkert ændre sig, siger Carsten Beck.
Fremtidsforskeren anbefaler, at man som direktør i en vognmandsvirksomhed laver forskellige scenarier for fremtiden. Er det muligt at sælge tilkøbsydelser? Eller kan man slå sig op på at levere til tiden?
- Prisen på at få kørt noget fragt bliver aldrig ligegyldig. Men der er måske andet, som får lige så stor betydning i fremtiden, siger Carsten Beck.
Kilde: ATL