Politikere lydhøre i sag om truet vognmandsforretning
Vognmandsparret Kristian og Solveigs Nørgaards besøg i Folketinget forleden har sat en proces i gang blandt erhvervsordførerne fra landets tre største partier.
Vognmandsfirmaet ATH Arden ApS fik landzonetilladelse i juni 2015 af Mariager Kommune, men den blev underkendt af Natur- og Miljøklagenævnet. Derfor står vognmandsfirmaet nu for at skulle flytte fra den landejendom, hvor familien har holdt til flere generationer.
Politikerne på Christiansborg har ikke været opmærksom på problemet, mens de forhandlede et forlig om planloven; men de er parat til at drøfte sagen med hinanden for at se, om der kan findes en løsning.
- Vi skal ikke her fra Folketinget lukke virksomheder. Tværtimod skal vi hjælpe virksomhederne med gode vilkår, siger erhvervsordfører Thomas Jensen (S).
- Denne sag fra Arden ser meget speciel ud. Derfor ser jeg frem til ministerens svar, så vi kan forholde os til, hvad vi kan gøre fremadrettet herinde fra Christiansborg, fortsætter han.
Thomas Jensen vil først tage stilling til en overgangsordning for vognmandsparret og andre virksomheder, der står i en lignende situation, når han har set, hvad der er muligt og komme igennem med på Christiansborg.
- Ellers må vi se, hvad kan være med til at hjælpe disse mennesker. De er kommet i en meget uheldig klemme. Det er den helt forkerte tilgang at lukke virksomheder i Danmark. - Vi skal selvfølgelig finde en generel løsning, hvis det er et problem for mange vognmandsvirksomheder, der har ligget på deres adresser (i landzone, red.) i mange år og der i øvrigt ikke har været problemer. Vi skal se positivt på, hvordan vi kan finde en fornuftig ordning, slutter Thomas Jensen.
DF: Hævdvunden ret
- Vognmandsparret står i en træls situation, og jeg frygter, at der er flere sager undervejs, siger erhvervsordfører Hans Kristian Skibby (DF).
- Jeg skal først se, hvad ministeren svarer; men jeg vil gerne have undersøgt, om man kan få hævd i tilfælde som deres, hvor de har drevet en mindre vognmandsforretning i mange år. Det er sådan set det offentlige, der har svigtet i denne sag.
Skibby vil gerne forhandle om en overgangsordning for virksomheder i landzoneklemme, hvis de andre forligspartier vil være med.
- Det er et myndighedssvigt, når kommunen ikke får det ordnet situationen med vognmanden på et langt tidligere tidspunkt. Med de små overskud, der er ved at drive vognmandsforretning med danske lastbiler og danske chauffører, kan man ikke bare at købe en stor industrigrund ud til motorvejen.
- Alternativet er, at man lukker en række velfungerende vognmandsvirksomheder, konstaterer Hans Kr. Skibby med mishag. Vognmænd i landzoner blev slet ikke drøftet under forhandlingerne om planlovforliget.
V: Det skal vi grave i
- Der kom nogle relevante oplysninger frem under foretrædet. Det er vi bestemt nødt til at kigge nærmere på, forsikrer erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen (V).
- I min optik er der stor forskel på at nyetablere en stor vognmandsforretning i landzone eller om der - som i det konkrete tilfælde – er tale om en landbrugsbedrift, der har udviklet sig til en vognmandsforretning.
- Det virker som et voldsomt tiltag, når nogen får at vide, at de ikke kan drive den forretning, som de har haft i årtier på samme sted uden at have generet en nabo. Det kommer vi til at grave lidt i, fortsætter Torsten Schack Pedersen.
- Det er naturligt, at forligskredsen drøfter det, hvis en tredjedel af danske vognmandsforretninger ligger i landzone uden at genere naboer, siger Torsten Schack Pedersen med hen visning til DTL's tal for medlemsvirksomheder med landzoneadresser.
- Ingen har et ønske om, at man pludselig skal tvangsflytte en masse eksisterende vognmandsforretninger, der ikke har generet naboer, slutter han.
Behandles næste uge
På dette stade skal man ikke afkræve folketingsmedlemmer endegyldige svar. De skal have lov at efterprøve argumenter, sætte sig ind i detaljerne og snakke sammen.
For det første afventer ordførerne svaret fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til det materiale, som DTL afleverede under deres foretræde i erhvervsudvalget sammen med vognmandsparret.
For det andet udmønter lovforslaget et forlig om planloven fra den 9. juni sidste år mellem den daværende Venstre-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det konservative Folkeparti. Liberal Alliance tilsluttede sig automatisk forliget, da partiet trådte ind i regeringen sidste år.
Disse fem partier skal altså være enige, hvis noget skal ændres i lovforslaget, som skal vedtages inden Folketingets sommerpause.