23948sdkhjf

ITD: Nej til dansk særregel for hvil i førerhuset

Det forventes, at EU-Kommissionens kommende vejpakke vil indeholde et forslag, der skal præcisere lovgivningen for hvil i førerhuset

Meget tyder på, at EU-Kommissionen i deres kommende vejpakke vil følge en indstilling fra EU-Domstolens generaladvokat, hvor man forbyder, at chauffører kan foretage deres lovpligtige 45-timers hvil i deres køretøj.

Samtidig er det forventningen, at Kommissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil.

Forslaget betyder, at chaufføren får mulighed for at køre ude i længere tid - før han skal afholde sit lovpligtige 45-timers hvil. Derudover skal chaufføren kompensere for de øvrigt reducerede hvil i perioden.

ITD forventer sig meget af vejpakken.

- Det vil sikre mere effektivitet i transportplanlægningen for chauffører og transportvirksomheder, hvis reglerne tillader at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Samtidig imødekommer det generaladvokatens indstilling om, at chaufføren ikke må foretage det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset. Forslaget er et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer mere fair konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne, siger Karen Roiy, der er public affairs chef i ITD.

- Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fælleskab vil kæmpe for det forslag, som Kommissionen forventes at fremsætte i vejpakken. Vi har nogle europæiske regler for køre- og hviletid, som blandt andet stiller krav om et 45-timers hvil hver anden uge. Vi er så tæt på Kommissionens vejpakke nu, at det ville være helt galt at lade os rive med og indføre nye nationale særregler, tilføjer hun.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204