23948sdkhjf

Branchen vil have flere rastepladser efter spærretider

Politikerne har lyttet og udskyder nu spærretiderne for særtransporter til 1. oktober

På et møde mellem de borgerlige partiers transportordførere er det blevet besluttet at udskyde spærretiderne for særtransporter til 1. oktober. Ordførerne har lyttet til branchen og ønsker to rastepladser, målrettet særtransporter, færdiggjort først, så trafikken bedre kan afvikles, og så særtransporter kan finde helle, hvis de er ved at løbe ind i spærretiden.

- Men to rastepladser er helt utilstrækkeligt i vindmølleproduktionens moderland. Det er rigtig fornuftigt at udskyde tidspunktet for spærretiderne, og det er også helt rigtigt, at vi får de to rastepladser helt klar, inden man sætter ind med spærretider – men jeg må sige helt klart til politikerne, at hvis de tror, at to rastepladser er nok og at de kan løse de udfordringer, som spærretiderne kommer til at give, så bliver de klogere, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

DTL: Trafikken sander til
- Vi har mange særtransporter i Danmark – til vindmøller, til metrobyggeriet og meget andet, og spærretiderne vil betyde, at en række transporter skal ud i meget svære planlægningsøvelser, og hvor et uheld eller andet, der spærrer trafikken, pludselig gør, at en særtransport bliver fanget og ikke kan komme af vejen til tiden, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- Alle i trafikken oplever jo, at trafikken oftere og oftere sander til, og det gælder altså også for særtransporter. Så vil man pålægge særtransporterne spærretider, så må man også sikre, at de rent faktisk kan komme af vejen og ud på en rasteplads, der er dimensioneret til de store, lange og tunge transporter. Her er to nye rastepladser bare slet ikke nok.

- Over hele landet ser vi, hvordan de almindelige rastepladser bliver brugt som campingplads og langtidsparkering af lastbiler på østeuropæiske plader. Regeringen må få sikret, at rastepladserne til særtransporterne altid skal have plads til særtransporterne. Chaufførerne er med kravet om spærretider ekstra udfordret, fordi de både skal overholde de almindelige regler om køre- hviletider og nu samtidig skal planlægge efter spærretider, tilføjer han.

ITD: Etårig forsøgsordning er vejen frem
- Vi kvitterer for udskydelsen af indfasningen af spærretider for særtransporter over 50 meter. Vi har dog samtidig en klar forventning om, at myndighederne kan give sikkerhed for, at der er den nødvendige kapacitet på rastepladserne, så særtransporterne kan køre ind og parkere, når de nye regler træder i kraft. Det gælder ikke kun de to annoncerede rastepladser i Frøslev og Kværkeby. Der skal generelt flere rastepladser til for at kunne håndtere særtransporterne og den øvrige lastbiltrafik, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Samtidig ønsker ITD, at ordningen indfases som en etårig forsøgsordning med statusmøder, hvor Transport-, Bygnings- og Boligministeriet allerede efter 6 måneder indkalder transportvirksomheder, vindmølleproducenter og relevante organisationer til at evaluere effekten af spærretiderne, herunder omkostninger for erhvervene.

- Vores bekymring går på, at man med spærretider risikerer at ramme en række erhverv – herunder særligt særtransportvirksomhederne og vindmølleindustrien. Det er afgørende, at vi følger forsøget tæt og sikrer, at spærretiderne ikke medfører tab af arbejdspladser. Tab af arbejdspladser vil i første ombæring ramme transportvirksomheder og vindmølleproducenter, hvilket på længere sigt vil kunne hæmme væksten i Danmark, siger Jørn-Henrik Carstens.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11