Østrig lemper krav om mindsteløn
Den 1. januar 2017 udvidede Østrig anvendelsesområdet for de nationale regler om mindsteløn, så det også indeholder cabotagekørsel og international transport til og fra Østrig.
Kommissionen har i forlængelse af dette indledt en traktatbrudssag mod Østrig den 27. april 2017, fordi Kommissionen mener, at de nationale særregler går ud over EU’s indre marked og varernes frie bevægelighed.
Reglerne skaber store administrative byrder for transportvirksomheder og deres chauffører, som hindrer det indre marked i at fungere. Kommissionen mener, at der findes andre muligheder for at beskytte arbejdstagerens rettigheder, sikre fair konkurrence og muliggøre varers og tjenesteydelsers frie bevægelighed i EU.
Vil nu lempe regler
Ifølge den internationale vejtransportorganisation, IRU, vil Østrig lempe de nuværende regler. Det forventes at ske med virkning fra 1. juni 2017.
- ITD ser positivt på, at Kommissionen arbejder for at lempe de nationale særregler, som den indførte mindsteløn og administrative krav til udenlandske chauffører er et eksempel på. Derfor ser vi også frem til ændringerne, som vil lette den store administrative byrde for transport- og logistikvirksomheder, der færdes i Østrig, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.
De nuværende regler betyder, at transportvirksomheder, som kører til Østrig, skal anmelde hver eneste transport via en forhåndsregistrering, inden de kører ind i landet. Derudover skal de stille en lang række dokumenter til rådighed i køretøjet, som bevis for at de lever op til reglerne. Der skal eksempelvis være bevis for, at chaufføren er socialt sikret – den såkaldte A1-attest.
Samtidig skal chaufføren have en kopi af meddelelsen om udstationeringen til Østrig og dokumenter, der angiver den løn, der udbetales i forbindelse med kørslen. Det omfatter ansættelseskontrakt, lønsedler og meget mere. En del af disse dokumenter skal være oversat til tysk.
Skruer ned for bureaukratiet
Fremover vil én forhåndsregistrering dække alle transporter for en seksmåneders periode, og det skal fremsendes i resuméform. Det skal samtidig oplyses, hvilke medarbejdere man forventer at sende til Østrig samt nummerpladeoplysninger på de køretøjer, man forventer at anvende i løbet af de seks måneder.
- Det betyder, at chauffører ikke længere skal stille et hav af dokumenter til rådighed i køretøjet. Fremover skal chauffører udelukkende opbevare deres ansættelseskontrakt, A1-attest, anmeldelsesblanketog fortegnelser over arbejdstimer i køretøjet. Øvrige lønbilag skal kun indgives til de østrigske myndigheder efter anmodning, siger Maria Feldberg.
EU har de senere år åbnet traktatbrudssager mod en række lande med nationale mindstelønsregler. Senest er traktatbrudssagen mod Østrig, og tidligere har Kommissionen indledt traktatbrudssager mod Tyskland i maj 2015 og mod Frankrig i juni 2016.