Ny vejledning om frontmonteret udstyr er klar
Færdselsstyrelsen gør nu op med politiets restriktive og uhensigtsmæssige praksis om beslag til for eksempel sneplove og sækkevognsholdere. Og det er en sejr for branchen, mener DTL.
En nyere praksis hos færdselspolitiet har betydet, at flere vognmænd med frontmonteret udstyr til for eksempel snerydning, har fået tilsendt bødeforlæg og sågar er mødt med påstand om betinget frakendelse af kørekortet. Begrundelsen har været, at alle beslag var trafikfarlige og skulle afmonteres, når de ikke var i brug. Men den ny og præciserende vejledning fra Færdselsstyrelsen punkterer Færdselspolitiets praksis.
- Så får vi nok også ryddet vejene for sne til næste vinter, siger en tilfreds DTL-direktør, Erik Østergaard.
Overgangsperiode året ud
I den nye vejledning hedder det bl.a.:
”Lastbil forberedt til kørsel med sneplov kan i beredskabsperioden fra den 1. oktober til den 1. maj, samt i en forberedelsesperiode på 14 dage før og efter, være forsynet med beslag og konsol for sneplov, såfremt disse beslag og konsol er afrundede eller afskærmede, så de ikke frembyder unødig fare for andre trafikanter.” Og videre: ”Uden for forberedelses- og beredskabsperioden skal beslag og konsol til sneplov foran på lastbil være afmonteret. Når konsollen er afmonteret, kan fastgørelsesbeslagene til konsollen dog forblive monteret, såfremt den udragende del af beslagene er afskærmet, eller beslagene har en rundingsradius på mindst 5 mm.”
Vognmændene får ifølge Færdselsstyrelsen en periode frem til 31. december i år til at indrette sig efter fortolkningen af de generelle bestemmelser og få bragt køretøjerne i overensstemmelse med reglerne.
Lastbiler med frontmonteret udstyr kan således godkendes ved syn resten af 2017 med bemærkning om, at frontmonteret udstyr er utilstrækkeligt afskærmet. Rigspolitiet er orienteret om overgangsperioden.
- Vi er lige kommet ud af en iskold april måned med nattefrost, slud og hagl, og i princippet kan der falde sne helt ind i maj. Der er derfor al mulig grund til, at myndighederne udviser en fleksibilitet, der modsvarer den, vognmændene udviser, når de på alle tider af døgnet og i snevejr kører ud og rydder vejene til gavn for samfundet, påpeger Erik Østergaard.
Læs mere om Færdselsstyrelsens vejledning om frontmonteret udstyr på lastbiler her