Fremgangen fortsætter for de danske erhvervshavne
I 2016 havde de danske havne en fremgang i den håndterede godsmængde på 1 procent. I alt gik der 96 mio. tons gennem havnene. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Dermed fortsætter væksten fra de senere år, men i en lidt lavere takt. Der er fortsat et stykke vej op til godsomsætningen i 2007 før finanskrisen.
De senere år har der også været en vækst i antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne. Der er tale om en relativ konstant, men dog beskeden fremgang på omkring 1 procent om året de senere år og således også i 2016. I 2016 blev 41,7 mio. passagerer fragtet igennem danske havne.
Søtransport understøtter latsvognstransport
Søtransporten for de store havne, som har 87 procent af den samlede udenrigstransport, bærer præg af dels den nord-syd gående transitrute for lastvogne gennem Danmark og dels såkaldt short sea og feeder transport.
Short sea transport er søtransport, der principielt erstatter lastvogn og togtransport og sejler varen til den endelige destination i nærområdet (Europa), mens feeder transport sejler varen fra eller til de store havnehubs, hvor interkontinentale sejlruter lastes eller losses. Et eksempel på det sidste er Rotterdam i Nederlandene eller Bremerhaven i Tyskland. I statistikken kan ikke skelnes direkte mellem short sea og feeder transport.
Sverige, Tyskland og Norge er de største partnerlande med henholdsvis 21 procent, 20 procent og 14 procent af udenrigsgodset. Det er også destinationerne for de største færgeruter fra Danmark og dermed en del af vejnetværket for lastvognstransport. Hele 24 procent af skibsgodset er således færgegods. De næste lande er Rusland med 9 procent, Nederlandene med 6 procent og Storbritannien med 5 procent.
Stigende beskæftigelse i søtransport
De 26 største havne, der hver håndterede over 1 mio. ton gods i 2016, stod for 85 procent af den samlede godsmængde i havnene i 2016. Der var i alt 111 havne med godshåndtering i 2016. Der var 73 havne, der havde passagertransport. Langt de fleste havne havde begge dele, så i alt var der 114 havne.
I 2015 var knap 900 direkte beskæftiget i erhvervshavnene efter en svag faldende tendens over de sidste tre år. Den direkte beskæftigelse i søtransport (transport af gods og passagerer, erhvervshavne samt skibsmæglere) i 2015 var 14.400. Det tal er stort set vokset konstant siden 2010, hvor 12.700 var beskæftiget med søtransport.