23948sdkhjf

Mobilt autoværn skal hjælpe mobiliteten

Ny metode skal hjælpe trafikanterne hurtigere gennem asfaltarbejde på Køge Bugt Motorvejen

For første gang nogensinde arbejder Vejdirektoratet med et mobilt autoværn, der skaber flest vognbaner i den retning, hvor trafikmængden er størst.

I den kommende tid kan man for første gang se en helt ny teknik afprøvet på det danske vejnet. Teknikken gør brug af mobile autoværn, og den skal hjælpe de mange tusinde daglige pendlere på Køge Bugt Motorvejen nemmere gennem et forestående vejarbejde.

Derved skal mobile autoværn hjælpe til, at trafikanterne sidder kortere tid i kø og kommer hurtigere og nemmere frem.

- Vejdirektoratets forsøg med mobile autoværn er et godt eksempel på, hvordan vi i Danmark hele tiden skal blive bedre til at bruge teknologien til at udvikle nye løsninger på de udfordringer, vi møder i form af trængsel. Jeg er meget optaget af at inddrage ny teknologi i fremtidens infrastruktur, og jeg vil derfor følge forsøget med stor interesse, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Danmarks mest befærdede strækning
Køge Bugt Motorvejen er Danmarks mest befærdede strækning med mere end 120.000 køretøjer hver eneste dag i gennemsnit. I Vejdirektoratet er man meget spændt på at se, om den nye teknik kan være med til at gøre livet lettere for trafikanterne under vejarbejdet.

- Det er første gang metoden med mobile autoværn skal afprøves i Danmark, faktisk i hele Norden. Vi har store forhåbninger om, at det bliver en succes. Fordelen er helt klart, at vi kan bibeholde fire spor ind mod København om morgen og fire spor ud af byen om eftermiddagen, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet. Han fortsætter:

- Dermed vil Køge Bugt Motorvejen stadig kunne håndtere de store trafikmængder, der er på strækningen, selvom vi er i gang med at asfaltere strækningen mellem Solrød S og Køge. Samfundsøkonomisk er det rigtig dyrt at have mange bilister til at holde i kø på vores motorveje, så derfor tager vi nye midler i brug.

En anden fordel ved denne løsning er, at trafikken i henholdsvis nord- og sydgående retning er fuldstændig adskilt af det mobile værn i hele perioden, så trafiksikkerheden højnes også i vejarbejdsperioden.

- Vi skal gøre os nogle erfaringer nu, men jeg kan sagtens se metoden anvendt på andre projekter, hvor der er behov for at optimere trafikafviklingen, så et vejarbejde kan afvikles med så få gener som muligt for bilisterne, slutter Robin Højen Madsen.

Kilde: Vejdirektoratet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125