Vejen til grøn eksportkørsel
Vi har prøvet den Ivecos nyeste gasdrevne lastbil, Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.
Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor. Den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm.
Lastbilen lastet til 40 ton totalvægt er meget letkørt – og den kunne sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik.
Ikke samme trækkraft
Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.
Bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.
Første gaslastbil til langtur
Hos Iveco er man dog fuld af forventning til lastbilen - især om nogle år, når gas er blevet mere acceptabel som drivmiddel i lastbiler.
Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Den kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to.
Stralis NP er udstyret med Ivecos Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.
Ydeevnen forbedret
Motorens ydeevne er blevet forbedret blandt andet ved at indsugningsportene har fået en ny profil. Desuden er injektorerne og railen ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning. En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.
Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.
Rækkevidde på 1500 km
Med en rækkevidde på op til 1.500 km er lastbilen med til at gøre naturgas til en holdbar - og med tiden realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til de europæiske storbyer, hvor der indføres stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.
Ingen AdBlue
Efterbehandlingssystemet er uden brug af AdBlue og partikelfilter.
Udover en rigtig god kørekomfort har Stralis NP hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.
Lange udsigter i Danmark
Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkederne og ind på de store markeder - bare ikke i Danmark endnu... desværre. Herhjemme er koster biogas nemlig 30 procent mere end diesel! Og en gas-lastbil er op mod 300.000 kroner dyrere i indkøb end lastbiler, der kører på diesel.
Derfor er udsigterne til grøn eksportkørsel lange og brolagt med tidsler. Så hvis ikke transportkøbere eller forbrugerne er parate til at betale mere for transporterne og varerne, er det nok så som så med fremtiden for de CO2-neutrale gasdrevne transporter. I hvert fald herhjemme.
Frode Laursen har forsøgt
Frode Laursen, der er en af Danmarks største vognmandsforretninger, har testet en Iveco Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel.
Da der er meget få udbydere af gas, fremhæver virksomheden, at det er svært at forhandle sig til rabatter.
Når man også medregner den dyrere indkøbspris, giver det en samlet meromkostning på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. km.
Hertil kommer ulemperne ved at have få tankningsmuligheder. Selv om antallet at gas-tankstationer er stigende, kræver det stadig en omvej for at få en fuld tank.
Selv om miljøfordelene er meget store, gør den danske stat meget lidt for at fremme brugen af biogas. Biogas som brændstof betyder
- 99 procent færre partikler,
- 70 procent mindre NOx-udledning og
- 15 procent reduktion af CO2.
Artiklen er en del af temaet Test.