23948sdkhjf

Her er EU-vejpakken: Mere fair transport i vente

Den længe ventede Europæiske vejpakke vil, når den har været gennem alle instanser og forhandlinger, komme til at påvirke hele transportsektoren

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret sin længe ventede vejpakke. Vejpakken er et meget vigtigt skridt mod nye, forbedrede fælles EU-regler for vejgodstransporten i Europa.

Vejtransportpakken vil få betydning for etablering af transportvirksomheder, for adgangen til EU-markedet for transportvirksomheder, regler for de sociale forhold, der skal gælde for chaufførerne, for så vidt angår løn, køre- hviletid og arbejdstid, regler mod postkasseselskaber og rammer for datterselskaber, vejbenyttelsesafgift og et nyt system for overvågning af CO2-udslip og meget mere.

- Vi skal have nærstuderet forslagene, for Kommissionen lægger op til en revidering af en lang række detaljer og en række tilføjelser til de gældende regler. Desuden kommer der en længere proces hvor både nationalstaterne og Europa Parlamentet skal gøre deres indflydelse gældende. Men som udgangspunkt rummer forslagene helt klart intentionen om mere klare og robuste regler for området, siger DTL-direktør Erik Østergaard i en kommentar til det samlede udspil.

Det glæder også administrerende direktør i ITD, Carina Christensen, at Kommissionen har sat ambitionsniveauet højt i vejpakken i deres forsøg på at finde fælles regler, der arbejder væk fra nationale særregler og for en harmonisering af fælles EU-regler.

- Tidspunktet er det helt rigtige for et markant retningsskifte i den europæiske transportsektor. Samarbejdet mellem EU-landene fungerer ikke optimalt. Flere lande har opgivet de fælles spilleregler og indført nationale særregler. Sat på spidsen, har vi ingen anden udvej end at skifte retning og lande et stærkt fælles resultat. Vi mener, at den europæiske vejgodstransportsektor står stærkest med afsæt i fælles europæiske regler, fordi det vil skabe lige konkurrencevilkår for alle virksomheder i hele EU, siger Carina Christensen.

Kontrol og håndhævelse afgørende
Spørgsmålet om myndighedskontrol og håndhævelse af reglerne bliver afgørende for, hvilken konkret betydning et nyt sæt regler vil få.

- For at sige det helt kort: Hvis ikke man er parate til at sætte magt bag lovgivningen, så kan mange af problemerne med postkasseselskaber, fusk med køre- hviletidsbestemmelserne, underbetaling af øst-chauffører og så videre fortsætte. Så der ligger en selvstændig opgave, i kølvandet på Vejtransportpakkens konkrete forslag, for at sikre at de ikke bare vedtages, men også kommer til at virke efter intentionen, forklarer Erik Østergaard fra DTL.

Cabotageture og ugehvil
Et centralt forslag i pakken vedrører antallet af dage og antallet af ture, hvor der kan køres cabotage. Her lægger Kommissionen dog op til skærpet kontrol fra nationalstaterne, og det bliver afgørende. Der lægges også op til at det regulære ugentlige hvil ikke må afholdes i bilen, men skal ske under ”passende forhold”.

Kommissionens Vejtransportpakke foreslår konkret fri cabotagekørsel i 5 dage, i forlængelse af en international tur. Men samtidig foreslår Kommissionen, at udstationeringsdirektivet træder i kraft øjeblikkeligt, og at chaufføren skal have løn- og arbejdsvilkår, der svarer til de nationale regler i det land, hvor cabotagekørslen udføres. Ved international kørsel har chaufføren max. 3 dage pr. kalendermåned i samme land, inden de nationale løn- og arbejdsforhold skal overholdes.

Tunge forhandlinger forude
Dermed foreligger der en helt ny situation, hvis konsekvenser og effekter kræver en nøjere analyse. Samlet set vurderes det dog, at det utvivlsomt vil blive både vanskeligere og dyrere for de virksomheder, der har bygget en forretningsmodel op på at kunne operere med øst-chauffører på langt ringere vilkår og mere eller mindre permanent væk fra hjemlandet. Udfordringen bliver at sikre kontrollen og myndighedshåndhævelsen.

Samtidig med lanceringen af vejpakken indledes det store arbejde i EU med at forhandle sig frem til et stærkt fælles resultat.

- Det bliver meget vanskelige forhandlinger, og det vil komme til at tage tid. Det er en stor opgave, som det europæiske samarbejde her står over for, men det er en opgave, der skal løses. Det er helt afgørende, at landene ikke giver op undervejs. Vi opfordrer kraftigt danske politikere og organisationer til nu at rette al fokus mod EU og vejpakken og sammen med os at kæmpe for fælles EU-regler, der vil være til gavn for de danske transport- og logistikvirksomheder og for væksten i Danmark, siger Carina Christensen fra ITD.

Kommissionens forslag kan læses i sin fulde længde her

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109