Dansk anti-terror indsats venter på EU
Danmark går ikke solo med krav om særligt udstyr i lastbiler såsom fingeraftryk- og irisscanner, der kan indgå i bekæmpelse af terroristers brug af lastbiler som våben.
- Køretøjers indretning og udstyr egner sig kun i begrænset omfang til national regulering, da området er reguleret på EU-niveau, fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til transportordfører Rasmus Prehn (S).
En ren dansk skærpelse af krav om bekosteligt udstyr vil medføre ekstra udgifter for danske vognmænd, der ligger i hård international konkurrence, mener begge. De er også enige om, at det uanset sikkerhedsudstyr kan være svært at stoppe en beslutsom terrorist.
Forebygge terrorkopister
- Borgere har foreslået fingeraftryks- og øjescannere som en måde at forebygge terrorangreb med lastbiler. Jeg mener, at det er noget, som vi skal arbejde med på europæisk plan, siger Rasmus Prehn.
- Når nogen foretager et terrorangreb på en ny måde, gælder det om at skærme af for det. Vi ved, at andre vil prøve at efterligne det. Hvis man er hurtig til at slå ned på det, skal de i hvert fald finde på noget tredje, og det kan forhåbentlig være med til at forhindre det, slutter Rasmus Prehn.
Tomgang forbudt
Ved siden af arbejdet med at finde og standardisere tekniske løsninger skal man også huske lavpraktiske foranstaltninger, påpeger Ole Birk Olesen, nemlig at slukke motoren og låse dørene, når førerhuset forlades under på- og aflæsning.
Politiet i København er begyndt at udstede bøder til chauffører, der efterlader deres skraldebiler ulåste og i tomgang, mens de henter skraldespande, oplyser vognmandsorganisationen DTL.
Det står allerede i færdselsloven, at føreren har ansvaret for sikring af sit køretøj, så det ikke falder i forkerte hænder, indskærper DTL.