Transport er tynget af papir
Mærsk-koncernens nye bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe, har godt kig på alle de papirer, der følger med godstransport i dag.
Den fysiske godstransport er blevet effektiv, mens der er kæmpe muligheder for at høste store besparelser ved at digitalisere ’papirflowet’ ved eksempelvis containertransport, påpeger Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk.
- Man bruger næsten to en halv gang så mange penge på at håndtere papir end på at håndtere transport. Det er et meget manuelt arbejde med stakkevis af papirer og stempler for at transportere gods, og det tager en masse omkostninger, som man kunne fjernes, siger Jim Hagemann Snabe.
Han er medlem af regeringens "Digitalt Vækstpanel", som har afsluttet et års arbejde med rapporten "Danmark som digital frontløber".
Transport leverer en stor del af de mange milliarder, der ruller ind i gevinster ved at sætte tempoet op for digitalisering.
Vækstpanelet har analyseret udvalgte sektorer. Samlet leverer udvalgt del af transportsektoren 23 milliarder af de samlede 87 milliarder i gevinster for borgere, virksomheder og samfund.
Mange milliarder
- Det er en potentiel værdi. Den kommer ikke automatisk. Den kan kun nås, hvis vi er hurtige nok, siger Jim Hagemann Snabe.
Der er imidlertid tale om et minimum, for vækstpanelet har kun set på dele af samfundet og transportsektoren.
Beregningernes egentlige formål er at anvise en metode til vurdering af digitaliseringens gevinster.
- Danmark er førende inden for transport i forretningssammenhæng, men vi fokuserede på den borgerorienterede dør-til-dør transport af mennesker.
- Man ville have fået nogle helt andre, større tal for virksomheder og samfund, hvis man havde valgt en anden fokus, siger Jim Hagemann Snabe.
I denne sammenhæng er det først og fremmest lovgivning og uddannelser, som skal være hurtige.
Lønkonkurrence i baggrunden
- Vi er på vej ind i en fase, hvor det ikke længere handler om, at store lande med lave lønomkostninger har en fordel, men en verden hvor hastighed omstillingsparathed og kreativitet er værdier, som vil skabe muligheder. Der ligger Danmark rigtig godt, siger Jim Hagemann Snabe.
Vejgodstransport er slet ikke med i beregningen trods de store gevinster. Det er bl.a. selvkørende lastbiler i togvognslignende formation.
- Mulighederne for besparelser er væsentlig større for godstransport både til hav og på land end de tal, vi ser her, hvis vi kan udnytte teknologierne, siger Jim Hagemann Snabe.
Vækstpanelet anbefaler, at den offentlige transport skal starte med selvkørende biler.
- Selvkørende biler ligger længere ude i fremtiden, før det bliver den generelle teknologi. Det betyder ikke, at der ikke kommer selvkørende biler forinden, og det skal vi eksperimentere med. Der ligger den helt store gevinst.
Trafik- og vejrdata
Vækstpanelet foreslår at gøre offentlige data med kommerciel værdi tilgængelige. For transportører er DMI og Vejdirektoratets rådata særlig interessante.
Jim Hagemann Snabe fremhæver det fælles udviklingscenter omkring data - Big Data Meetups - i Karlsruhe, der samler offentlige data. Teknologier og datakraft er doneret af virksomheder, og forskere og virksomheder har adgang til at bruge de data eller komme med egne data for at udvikle nye forretningsmodeller.
Panelet foreslår, at regeringen til en begyndelse afsætter 100 millioner kroner til en digital hub i København.
Giv offentlige data fri
- Der ligger et arbejde i at få de data gjort tilgængelige, men er det gjort en gang, så kan de udnyttes af alle virksomheder. Vi mener, at de skal ind et sted, hvor folk med forstand på data kan strukturere dem og stille værktøjer til rådighed, så man lettere kan bruge de data uden at være ekspert.
- Det er en form for dataformidling og bearbejdning, som er tilgængelig for alle.
Transportmagasinet: Skal adgangen til datahub være gratis eller brugerbetalt?
- Min grundholdning er, at det vi gerne vil have meget af, skal vi ikke sætte skat på. Hvis vi tror, at der skabes værdi ved at bruge data, skal vi gøre det billigt eller gratis at få adgang til de data, svarer Jim Hagemann Snabe.
- Vi håber, at virksomhederne vil være med til art investere som i Karlsruhe, at donere nogle teknologier mod at få deres logo på datacenteret og på den måde skabe et samarbejde på tværs.
Minister: Vent til efteråret
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er positiv uden at love noget om frisætning af rådata fra blandt andet Vejdirektoratet og DMI.
- Ideen er god og en del af anbefalingerne, men vi præsenterer det samlede udspil til efteråret, og der handler det om økonomi og hvad der kan lade sig gøre, siger Brian Mikkelsen.
- Hvis det offentlige sidder på en viden, som virksomhederne skal bruge, så skal vi sørge for, at den er tilgængelig. Hvordan vil vi spille ud med i digitaliseringsstrategien, siger Brian Mikkelsen.
- I USA diskuterer man, om teamsters bliver arbejdsløse. Den diskussion har vi slet ikke i Danmark, fordi vi gør det på en omsorgsfuld måde og tager arbejdsmarkedets parter med, sagde Brian Mikkelsen ved den officielle overrækkelse af rapporten, som foregik i Dansk Metals hovedkontor.
Asien har fart på
Danmark har et godt udgangspunkt og et stort potentiale, men Danmark og EU er begyndt at tabe terræn til andre især asiatiske lande, formaner vækstpanelets formand, koncernchef Erik B. Christiansen, Danfoss.
Han sidder også i statsministerens nye "disruptionråd", der handler om globalisering og fremtidens job.