Lastbiltrafik på havnen beskyttes i ny planlov
Havnens rolle som logistik- eller transportcentre anerkendes i den ny planlov, som vedtages inden Folketingets sommerpause. Transport- og logistikvirksomheder ligestilles nemlig med produktionsvirksomheder på havnearealer.
Det betyder, at en virksomhed kan fortsætte med at ’outsource’ sin logistik og transport, som i fremtiden vil opnå samme beskyttelse med hensyn til erhvervsområder.
Alternativet ville være at ’insource’ for at sikre, at logistik- og transportydelser omfattes af beskyttelsen.
Det er en overraskende vending i lovbehandlingens slutfase, som er udmøntet i et ændringsforslag fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
Dermed imødekommer han Danske Havne, Danske Havnevirksomheder og DI’s indsigelser mod lovforslaget. Det er i øvrigt det samme lovforslag, som også ændres til fordel for eksisterende vognmandsfirmaer i landzone.
Lovforslaget indeholder en ny mulighed for boligbyggerier tættere på en erhvervshavn. Det afspejler, at den ny planlov dybest set handler om at bygge tættere på hav og fjord på udvalgte steder.
Boliger ind på havne
I dag er miljøgodkendte havnevirksomheder beskyttet af en støjkonsekvenszone, der er en buffer mellem havneerhverv og boliger.
Den beskyttelse slås der hul i. Kommunerne kan udpege såkaldte transformationsområder inde i støjkonsekvensområder, hvor boligerne skal kunne tåle 5 dB højere støj fra de miljøgodkendte erhvervsnaboer.
Aktiviteten til og fra virksomhedens matrikel er heller ikke beskyttet mod naboklager, da miljøgodkendelser ikke omhandler lugt, støv og anden luftforurening. Med andre ord kan boliger, forretninger og kontorer krabbe sig ind på havnene.
Beskyttelse af havneerhverv
Brian Mikkelsens ændringsforslag styrker havnerelaterede virksomheders mulighed for at arbejde og udvide i forhold til det oprindelige lovforslag. Der lægges også begrænsninger på væksten i antal transformationszoner.
Konsulent Jakob Svane, DI, fremhæver de positive sider af den ny lov, som efter planen vedtages 1. juni:
- Vækst og udvikling bliver en del af formålet med planlægningen.
- Kommunerne skal tage større hensyn til produktions- og logistikvirksomheder i planlægningen.
- Den fremtidige planlægning skal tage højde for andre miljøpåvirkninger end støj, for eksempel støv og lugt.
- En bedre beskyttelse af havnearealer
- Staten kan gøre indsigelse mod kommunal planlægning, hvis den vedrører infrastruktur af national eller regional betydning.
- Mere fleksibilitet, f.eks. mulighed for vognmandsvirksomhed i landzone.