Minister vil af med kombidirektiv
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) tog sidste uge ordet på de europæiske transportministres rådsmøde i Bruxelles, og slog et slag for afskaffelse af kombi-direktivet. Den helt rigtige vej af gå, mener DTL-Danske Vognmænd.
”Vi ser gerne, at konceptet afskaffes og kommer under cabotagereglerne. Det har jeg også søgt opbakning til hos andre lande, som jeg har talt med i dag”, er transportministeren blandt andet citeret for at sige.
Det er især de nordiske organisationer, samlet i NLA, der har presset på for et opgør med kombi-direktivet, for at sikre fair vilkår, fair konkurrence og bekæmpelse af social dumping:
- Kombi-direktivet har åbnet en ladeport af kontinuerlige nationale transporter på udenlandske løn- og arbejdsvilkår, og derfor indgår det som ét af mange elementer i undergravning af den frie konkurrence på det danske vognmandsmarked. Jeg er derfor også overordentlig tilfreds med, at ministeren har taget ordet om netop dette spørgsmål på ministerrådsmødet, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd – og tillige formand for NLA.
Det er forventet, at EU-Kommissionen senere på året vil adressere spørgsmålet om kombi-trafik i forbindelse med nye forslag til tiltag som en del af Vejtransportpakken. Men at det ikke allerede var omfattet af de forslag fra Vejtransportpakken, affødte kritik på mødet.
- Vi havde da også gerne set at et opgør med de dele af kombi-direktivet, der kan omgås, havde været på plads allerede i den første del af Vejtransportpakken, som kom i sidste uge. Men træerne vokser ikke ind i himlen, og jeg er lige nu udmærket tilfreds med, at den danske minister har markeret en klar dansk linje i spørgsmålet. Og så arbejder vi videre med at påvirke Kommissionen, siger Erik Østergaard.