23948sdkhjf

Arbejde med udbygning af E45 går i gang

Arbejdet med udvidelsen af E45 mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd går nu ind i den forberedende fase til selve udbygningsprojektet, som først for alvor starter i 2018.

Når de nye spor bygges i 2018, skal trafikken lægges om, så den kører i nødsporene. Og det kan de ikke holde til, forklarer projektleder Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet:  

- Nødsporene på strækningen er ikke bygget til tung trafik. Asfalttykkelsen svarer stort set til en cykelsti, og den vil simpelthen blive kørt i stykker, hvis der kører biler og lastbiler derude i en periode. Derfor skal de forstærkes nu, siger han.

Nødsporene bliver forstærket ved, at den nuværende asfalt bliver fræset af ned til det underliggende gruslag. Bagefter kommer der et tykkere lag asfalt på.

Aften- og natarbejde begrænser de værste problemer for trafikken
Det mest omfattende arbejde bliver udført som aften- og natarbejde for at begrænse konsekvenserne for trafikken. Her vil højre spor på motorvejen blive spærret, og hastigheden på motorvejen reduceres til 80 km/t.

Arbejdsperioden er hver aften og nat fra klokken 19.00 til klokken 06.00. Det bliver ikke nødvendigt at spærre hverken til- eller frakørsler under arbejdet, og der arbejdes ikke i weekender.

I dagtimerne vil trafikanterne opleve, at nødsporet er spærret og hastighedsbegrænsningen vil være 110 km/t. Begge arbejdsområder vil være omkring tre kilometer lange ad gangen.

Entreprenøren begynder sit arbejde tirsdag 13. klokken 19.00, hvor højre spor bliver spærret i nordgående retning på motorvejen syd for Skanderborg. 

Om ca. en uge begynder arbejdet i den anden side af motorvejen. Her begynder arbejdet ved Rasteplads Fulgsang V og bevæger sig sydover. Hele strækningen syd for Skanderborg og frem til Fuglsang-rastepladserne bliver færdig til 1. august. Resten af motorvejen får derefter forstærket nødsporene.

Vis hensyn, der bliver kø
Robin Højen Madsen forventer, at arbejdet vil medføre kødannelser:

- Vi har forsøgt at planlægge arbejdet, så det generer trafikken mindst muligt. Det er derfor en stor del af det ligger aften- og nat. Men det er en meget trafikeret motorvej, så vi kan ikke undgå kø, desværre, siger Robin Højen Madsen.

Vejdirektoratet forventer, at arbejdet vil medføre kø i myldretiden og omkring kl. 19.00, når højre spor spærres. Robin Højen Madsen opfordrer trafikanterne til at vise hensyn:

- Det er vigtigt, at alle kører forsigtigt, da uheld på strækningen vil give ekstra meget kø. Vi vil meget gerne opfordre til at alle udviser hensyn og være opmærksomme i trafikken, siger han.  

Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at forstærke nødsporene vil være afsluttet i slutningen af august.  

Arbejdet med selve udbygningen af strækningen mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd forventer Vejdirektoratet begynder i efteråret og varer frem til udgangen af 2019. Strækningen er omkring 15 kilometer lang.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078