23948sdkhjf

Eco-roll bruger energien bedre

Er det bedst at lægge bilen i frigear, eller at blive i gear, hvis man vil lade bilen rulle? Få svaret her!

Hvis man vil udnytte lastbilens bevægelsesenergi, skal man slippe speederen i god tid og undlade at bremse vogntogets energi væk. Men skal man blive i gearet eller sætte den i frigear?

Det skal der en ekspert til at vurdere. Endnu engang er Scanias salgsdirektør Anton Freiesleben vores ekspert.

- Lastbilen kan læse vejen 3 km frem. Ud fra vejens topografi beregner bilen selv, om det betaler sig at gå i frigear eller blive i gear og undgå brændstofforbrug - men acceptere en let motorbremsevirkning.

I frigear ruller lastbilen helt frit. Der er kun modstand fra bilens hjullejer og luftmodstanden; men det koster lidt brændstof at holde motoren i tomgang. Der er et lille forbrug, når motoren kører i tomgang.

- I nogle situationer kan Scania’en beslutte at slippe gassen og blive i gear. Så er der ingen dieselindsprøjtning. Til gengæld er der en lille bremsevirkning, fordi nu skal baghjulene trække motoren rundt.

- Sådan et valg vil en chauffør aldrig være i stand til at vælge korrekt hver gang, men mindre man kender strækningen virkelig godt. Det finder bilen selv ud af. Scania’s Eco-roll funktion beregner det selv.

Konklusionen er, at man som chauffør formentlig vil komme til at elske alle de mange finesser og funktioner, der er kommet i de nye køretøjer.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084