23948sdkhjf

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Ægthedsvurdering kan foregå uden udstedelse af midlertidigt førerbevis

Det bliver lettere at ansætte en chauffør fra et andet EU-land, men som bor her i landet. Fra den 1. maj forenkles den såkaldte ægthedsvurdering af udenlandske kørekort. Sådan en vurdering kan godt tage et halvt år.

I den ny bekendtgørelse fra Trafikstyrelsen kan medarbejderen beholde sit gamle kørekort, mens vurderingen af ægtheden pågår.

Det fysiske kort er ikke længere nødvendigt i verifikationsperioden. Den foretages via IT-systemer og det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL (European Traffic Police Network), inden det ombyttes med et dansk kørekort.

Forenklingen er foreslået af Virksomhedsforum, som er en instans i Erhvervsministeriet, og som jagter unødigt bøvl.

- Danske transportvirksomheder vil ikke fremover blive mødt af samme unødvendige administrative praksis, når virksomhederne anvender chauffører fra andre EU- eller EØS-lande, der er bosat i Danmark, erklærer erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i en pressemeddelelse.

Forenklingen retter sig mod internationale medarbejdere, der er tvunget til at ombytte hjemlandets kørekort til et dansk efter to år.

Et midlertidigt dansk kørekort kan ikke bruges i udlandet. Derfor er det vigtigt, at de kan bruge deres udenlandske kørekort i ventetiden.

Mest i busbranchen
Internationale medarbejdere er i denne sammenhæng ikke mindst buschauffører.

"Der er mange EU-borgere fra for eksempel Tyskland, Polen, Ungarn og Rumænien, som er buschauffører i Danmark. De har lært sig dansk og udgør en vigtig del af arbejdsstyrken i busbranchen," skriver Virksomhedsforum.

"Der snart vil mangle kvalificeret arbejdskraft til busbranchen. Det er derfor helt nødvendigt at beholde buschauffører fra andre EU-lande og få et yderligere rekrutteringsgrundlag fra andre EU-lande, som det var tilfældet i 2006 og 2007, hvor der også var alvorlig mangel på buschauffører," lyder det videre i Virksomhedsforums begrundelse.

Kun ét kørekort
Sagen løser i øvrigt det paradoks, der opstår, hvis chaufføren ikke kan få ombyttet sit kørekort på grund af manglende dokumentation og heller ikke kan få et dansk kørekort, da man ikke må være indehaver af mere end ét kørekort.

Bekendtgørelsen var i høring indtil den 21. marts.

Vognmandsorganisationerne DTL og ITD har ikke bemærkninger. Initiativet har ikke særlig stor betydning for lastbilbranchens rekruttering af chauffører.

- Som sådan er initiativet fornuftigt nok, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, ITD.

- Lidt har også ret, men det er vigtigt, at der ikke kan snydes med det, siger underdirektør Ove Holm, DTL, om forenklingen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078