Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion
Den danske interiørkæde Søstrene Grene vil mere end fordoble antallet af fysiske butikker inden for de næste tre år.
For at kunne håndtere de store varestrømme til butikkerne har Søstrene Grene investeret op mod 160 millioner kroner i et 30.000 kvadratmeter stort logistikcenter, som netop er taget i brug.
Søstrene Grene har lige nu 180 butikker i 15 forskellige lande. Alene i 2017 har virksomheden åbnet 49 nye butikker, og i 2018 forventer de at åbne endnu flere.
Om tre år regner Søstrene Grene derfor med at have mere end fordoblet antallet af butikker verden over, så flere forbrugere kan få glæde af det feminine og inspirerende univers, som virksomheden tilbyder.
Automatiseret logistik
Den store vækst og ekspansion kræver et topmoderne og automatiseret logistisk set-up. Derfor har Søstrene Grene besluttet at indrette det nye logistikcenter, som er placeret ved Århus.
Tidligere havde Søstrene Grene lager fire forskellige steder, men det er nu samlet i det nye logistikcenter, der er på i alt 30.000 kvadratmeter. Det rummer også 1200 kvadratmeter til administration.
For at fremtidssikre
- Vi har bygget logistikcenteret for at fremtidssikre Søstrene Grene, siger Mikkel Grene, der er adm. direktør i Søstrene Grene.
. Vi åbner jo løbende nye butikker og kommer til at fortsætte ekspansionen de kommende år,
- Det nye logistikcenter giver plads til fremtidig vækst og betyder også, at vi kan håndtere vores logistikflow langt bedre, end vi har gjort hidtil.
Logistikcentret er placeret i Logistikparken i Årslev lige ud til Herningmotorvejen og beskæftiger cirka 50 medarbejdere.
Hver uge forlader 200 lastbiler ramperne ved det nye logistikcenter med varer ud til butikkerne.Mens mange andre aktører i detailhandlen netop nu ruster sig til fremtiden ved at satse fuldt ud på nethandel, har Søstrene Grene indtil videre ikke valgt at gå den vej.
Kernen i virksomhedens koncept er stadig de fysiske butikker, hvor det handler om at skabe feminine og æstetiske butiksoplevelser, der giver kunderne en anden fornemmelse, end når de shopper online.
Fysisk kontakt
- Vi oplever stadig en stor efterspørgsel fra vores kunder på den fysiske kontakt og hele det univers, som vores butikker skaber, siger Mikkel Grene.
- Man kan sige, at vores koncept giver en anden værdi for kunderne. Det giver kunderne nogle unikke oplevelser i en tid, hvor online shopping ellers er fokus for rigtig mange.
- Det digitale univers spiller dog også en stor rolle hos Søstrene Grene, hvor de sociale medier blandt andet er vigtige inspirationskanaler for vores kunder, slutter Mikkel Grene.